imported
Min største hanne skiftet ikke farge før den var rundt 18cm.. Så, de skifter nok farge skal du se :)
Tja, de er jo litt like, men er ikke så vanskelig og se forskjell på større eksemplarer!
Skal se om jeg får tatt noen bilder!
jinnarparen
Liten artikel som jag hittade om dovii
Citat "If you have not kept C. dovii you haven't really kept a "Cichlid"."
Artikeln
http://www.jef-b.com/Cichlids/dovii2.htm
Fast det han skriver om att man inte kan odla dovii i sällskapsakvarium är kanske inte helt sant.
Jag har frisimmande yngel just nu och det går bra. Fast det är klart föräldrarna är inte så stora, .....än...
jinnarparen
Nu har jag äntligen blivit färdig till att ta lite bilder på de nya fiskarna. Alla arter fick jag inte bra bilder på och de flesta bilder som trots allt är med är av dålig kvalite.
Sen är det väl inte så mycket att se egentligen heller, då de flesta fiksarna är gråa, men så är det med CA-yngel. Det är en av orsakerna till att det inte säljs så mycket av dem.
Länk
http://medlem.spray.se/jinnarparen/bilder_20031015.htm
Vad det gäller min stora Texas så blir jag mer och mer fundersam på om det är en hane eller hona. Den håller en hörna i karet (samma hörna som doviina har sina yngel vid). Så det är allt som oftast strid om denna hörna, men Texasen ger sig inte, trots att den är mindre och är ensam mot två yngelvårdande dovii. Följden har nu blivit att de mer eller mindre accepterar den såvida den inte kommer allt för nära. Övriga fiskar får hålla till i andra ändan av karet.
FI
Fina bilder jinnarparen! Kul att få se hur små motaguensis ser ut, de var mycket vackrare än jag trodde, det syns också att escondidon kommer att bli väldigt speciell, fläckarna är betydligt större och tydligare än på mina vanliga carpinte.
Den stora texascikliden måste du ta väl hand om, tveklöst en av de vackraste fiskar jag har sett, så färggrann, så mäktig. Mina amåttingar är av mini-modell, den största är 4cm och den minsta max 2,5-3cm och särskilt färggranna är de väl inte direkt... men den som väntar på något gott. ;)
Mvh Fredrik Isaksson
Moga_
NYDELIG CARPINTE!!!
De andre fiskene var også fine!
Ser ut som managuensisene blir kjempe fine når de blir større.
Det lyste jo blått av kvevepartiet dens.
imported
Jinnarparen,
Fina bilder!
Enligt min erfarenhet sa ar texas/escondido/carpinte otroligt ettrig och jag tror att man far halla ett oga pa dem om man forsoker ha dom med andra fiskar.
Mina escondido ar dom aggressivaste fiskarna jag nagansin har haft.
Motaguensis
Jinnarparen: Fine bilder og fisk. Likte spesielt Parachromis motaguensene, no fikk jeg bare mere lyst til å få tak i Motaguense :)
Hvordan gikk det med de misdannede Tetracanthusene? Var det mange fisk som døde?
Daniel-Odell
motaguensen ser redan bra ut. jaggorna kommer nog bli fina med de ser lovande ut likaså texaserna, kommer rocka detta
Motaguensis
Her er min hjemmeside:
http://www.freewebs.com/american_cichlids/index.htm
Jeg har ikke kommet særlig langt på den ennå, og den er ikke noe stor og bra men dere får i hvertfall se noen av fiksene mine.
imported
Fin sida motaguensis. Hur lange tar vattenbytena varje vecka? :)
Daniel-Odell
freddyn ser underbar ut preben. du har rätt många F1:or ser jag .... kanske kan idka byteshandel lite senare :)
Motaguensis
orm: Takk :) Ja, det vi kan jo sikkert bytte litt fisk en gang :)
INXS: Takk :) Jeg bruker omtrent 3 timer per uke til å bytte vann i akvariene. Bytter vann i hvert akvarie hver ca. hver 9 ende dag.
Motaguensis
INXS: Jeg så på forumet til Aquamojo og penere Amphilophus labiatum enn dine har jeg ikke sett :) Er de som var F1 fra Nicaragua på lista til Jeff? Rå fine farger, de skulle jeg gjerne hatt og betalt mye for :) Fin Salvini også!
imported
Motaguensis,Tack,
nej, dom jag har bilder pa dar ar gammla och fran 2 olika stallen. Jag tror inte att dom ar renodlade naganting utan olika delar labiatus/citronellum.
Jag har 3 st F1 labiatus hemma men jag har inte postat nagra bilder av dom an. Fargerna pa dom ar inte alls lika fina som dom jag har bilder pa.
Salvinin ar ocksa aldre - jag har 4-5 st mindre som kom fran Jeff och ser mer farg granna ut an den jag har bilder pa.
Motaguensis
INXS: ok! Fiskene var i hvertfall veldig vakre, får håpe at de F1 Labiatumene vokser opp og blir like fine :)Jeg har 2 Labiatum par, men er ikke sikker på om det er renodlad Labiatum, men de har i hvertfall mye Labiatum i seg :) Men jeg planlegger å skaffe nye Labiatum.
FI
Motaguensis
F1: Fine Herichthys carpinte :) Hvor store er de?
FI
Tackar, de är pyttesmå, max 3-4cm. Vet du hur man kan se skillnad på könen på carpinte och vid vilken storlek brukar man i så fall kunna göra detta?
Mvh Fredrik Isaksson
jinnarparen
Honan brukar ha en diffus fläck i ryggfenan ungefär mitt på ryggen (om du förstår vad jag menar). När de blir större så får hanen längre ryggfena och analfena. När de har kommit upp i 7-8 cm så bör du nog kunna se vad det är för kön. Hur många skaffade du? 6-8 st?
De kan vara knepiga att få ihop. Det är detta problemet som jag har nu. Jag har bara 3 st (från början 4, det var vad jag fick tag i). Den minsta är en hona, hon går nästan alltid i lekdräkt också, endast huvudet ovanför munnen är ljust, resten är svart. Den mellanstora trodde jag länge att det var en hona. Men nu är den så ljus och har ett så utdraget fenverk att jag mer lutar åt att det är en hane. Och så är det den största som jag har varit helt övertygad om att det är en hane. Den har vuxit absolut fortast, den är nog den tuffaste cikliden i karet, utdraget fenverk, men det är ofta jag tycker mig kunna märka den här diffusa fläcken i ryggfenan samt att den inte visar något som helst intresse för den säkra honan. Även denna är ofta lekdräktfärgad.
Jag ger de ett halvt år till, märker jag ingen förändring så får jag antingen leta efter en stor hane (hur lätt är det att få tag på en hane som måste vara minst 17-18 cm) eller så säljer jag dem.
Den mellanstora som jag tror är den säkraste hanen är så fredlig så att den nästan är rädd för sin egen skugga, det enda den gör är att simma fram och tillbaka samt att äta. Här har ni ett strålande exempel på hur olika fiskar är som individer. Det skiljer max 2 cm i storlek. Den ena är i princip kung i karet, den andra blir rädd för sig själv ibland och blir bortflyttad av de små också. Vet inte om jag någon gång sett den utföra någon aggressiv handling.
FI
Jag ser en sån där diffus fläck på ryggfenan på alla mina(4st) men de kanske ser ut så då de är unga, både honan och hanen alltså?
Två är i alla fall lite mindre(3cm) och två är större(4cm), i övrigt så är det bara småsaker som skiljer dem åt, en av de stora och en av de små har t.ex lite fler fläckar men jag vet inte om det har något med könen att göra...?
Nåja, jag håller bara på att prova lite olika arter för att se om jag kan hitta någon annan art bortsett från jaguarcikliden som jag kan fastna för, så det är ingen brådska att de parar ut sig, det blir bara problem för de övriga arterna. Det är för övrigt rena rama soppan av ungfiskar i 222-litrarn just nu, alla härstammar givetvis från centralamerikana. ;)
De som har kommit längst i utvecklingen är nicaraguacikliderna, två av dem har parat ut och håller på att fixa till lekplatsen i skrivande stund. De övriga firrarna är bara pluttisar i storleken 3-7cm. Lilljaggan som bara är någon månad från 1-årsdagen växer i snigelfart och har stora problem att kunna hävda sig mot den största multispinosa-hanen som nu är nästan lika stor, det är märkligt att multispinosorna som blir typ en tredjedel i storlek har vuxit snabbare... Yngeluppfödning är tydligen inte min starka sida... :P
Mvh Fredrik Isaksson