FI
Jag mixtrade lite med belysningen nu i morse och lyckades ta ett rätt bra kort på en av mina carpintes, fenorna är tyvärr nedsänkta men skärpan blev ju rätt bra.
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=loadimage&gallery=18&image=carpinte03.jpg
Mvh Fredrik Isaksson
Motaguensis
FI: Fin Carpinte :)
Jinnarparen og orm: Kommer det bilder av deres fisk fra Jeff igjen snart. Har så lyst til å se litt flere bilder av de :)
jinnarparen
Jag skall köpa en ny lysramp idag till mitt 600 l kar. Då blir det lite bättre ljus i detta så då skall jag ta lite bilder. Men det är inte så mycket att titta på egentligen, de är ju inte så stora.
Har också bestämt mig för att det är dags för Splendidan att göra ett nytt försök i mitt stora kar. Det är bara 4 dovii kvar där nu. De skall över tillsammans med 8 st Labiatum. Eventuellt kan jag sen ta bort avdelaren i 600 l karet.
Daniel-Odell
motaguensis: kolla på min hemsida
http://akvarie.vatt.net där lägger jag upp bilder allt eftersom. bilderna överst är nyast. det är iofs inte så mycket.
jag måste bara berätta om mina små fiskar. mina 4cm små jaguarer äter vildsint mysis ur handen på mig och biter mig i fingrarna :-)
i förrgår köte jag 8 svärdbärare som är större än jaguarerna/texas/citrinellumarna för att de skulle spruta lite yngel som småjaggorna å de kunda jaga. 5st naturligt färgade beiga och 3st röda. på 2 nätter har de jagat ihjäl 3 svärdbärare som är större än dem själva :-) observera att det är de tre röda som gått åt, de mer naturfärgade har bara lite trasiga fenor.
Jag är så stolt över mina små monster :D
imported
Orm,
fin hemsida!
Hur stora ar jaggorna nu? Om det ar dom som Jeff fick av mig har jag 3-4 st kvar av den kullen och mina ar ungefar 8-10cm nu - haller med om at dom ar riktiga matvrak.
Hur gar det med escondidon? Dom verkar vara mycket taliga och dominanta hos mig.
Jag sag en gadda pa din sida - har du fortfarande kvar den? Ar det en cinta? Jag har tva Tapajos Red som jag inte ar sa nojd med. Allt dom gor ar att braka ,ata och gomma sig. Inte speciellt kul. Jag vet inte om det ar en hona och hane men en ar mycket dominant och den andra hanger under filtret forutom vid matdags.
Daniel-Odell
INXS: jag är rätt säker på att det är yngel från din kull. de är MAX 5cm nu men jag hoppas de ska växa fort nu för jag matar dom ca 3 ggr om dagen.
Escondidon håller sig lugna, alla mina fiskar är så små så några riktiga agressioner har inte börjat visa sig. sen har jag ett par Sajica där i som är mycket större så de små fiskarna håller sig nog lugna tills de vuxit förbi sajicorna.
Jag hadde ett "par" C. sp Menezesi förut. De var mycket revliga, eller hanen var, honan var väldigt underlägsen och fick mycket stryk. Extremt agressiv ät-stil, de var alltid först och de högg gärna mat ur munnen på andra fiskar. Hanen var dock lite för dominant så jag lämnade bort honom i hopp om att mina dåvarande jaguarer skulle tuffa till sig lite.
Motaguensis
Jinnarparen: Ok! Håper det går bra med dine Kabiatum og Splendida. Ser fram til å få se nye bilder :)
orm: Hehe... ganske tøft at de små citrinellum/managuense/escondido har så intersang adferd. Fin hjemmeside og fine fisk :)
imported
Orm, det later exakt som mina gaddor. Dom ar pilsnabba nar det ar matdags och 'hanen'(?) ar valdigt aggressiv - jag borjar bli radd for honans skull.
Fina farger, ovanlig art och en utmaning att forsoka odla men jag borjar tappa intresset. Jag undrar hur dom skulle klara sig med andra storre ciklider typ citronellus/labiatus eller jaguarer.
Daniel-Odell
INXS: mina klarade sig bra med jaguarer. Hanen vek inte ens för dem när de lekte.
jinnarparen
Vad det gäller C Menezesi så klarar de sig alldeles utmärkt tillsammans med CA. Jag har ett par och de leker med jämna mellanrum.
De är bland de mest aggressiva i hela karet.
Tyvärr så har jag inte sett några ägg kläckas ännu. Vad det beror vet jag inte. Hanen kanske är steril?
mrgreed
Ok fortsätter väl här med uppdateringar om hur det går med mina Dovii eftersom tråden "orm" av nån anledning är stängd;)
Igår när jag kom hem från jobbet fick jag se 2 halvdöda Zebraciklider uppe i ena hörnet av akvariumet.
Dovii paret har ju som bekant lagt ägg och passade då på att ta bort Zebrorna från sitt revir på köpet från sin kruka.Hanen gjorde kraftiga utfall mot dem hela tiden situationen var ohållbar.
Flyttade över dem till det mindre akvariumet där dem verkat repa sig väldigt bra redan.
Det som har hänt nu är att den lilla Dovii honan tagit revir på Zebrornas gamla plats så att nu står hon och den andra honan och muckar med varandra istället.Samtidigt simmar hanen mest runt och muckar med malarna och läckrar sig för båda honorna.Skulle inte förvåna mig alls om det kommer bli lek igen snart med den andra honan.
Jag har nu fått se lite av Doviinas ökända aggressivitet.Det kan aldrig vara möjligt att hålla någon annan art överhuvudtaget med mina Dovii.Dem har storleken men också snabbheten när dem går till attack.
Det betyder att jag blir tvungen att inhandla ett akvarium till för mina Festae kommer växa ur det akvarium dem går i och nu är dessutom Zebraparet där;)
En fråga
Akvariumet är på 150 liter där Festae och Zebrorna tillfälligt går.
Hur länge kan Festae gå i ett 150 liters akvarium?
Dem är nu båda under 10 cm och frågan är hur länge dem kan gå där utan att ta skada storleksmässigt.
Nån som har ett bra svar på detta.
Mvh
Danne
jinnarparen
Festaen kan nog inte gå där så länge till. När de har nått 10-11 cm så får du nog flytta dem om du skall få upp de i bra storlek senare.
Det blev som jag misstänke med dovii kontra Sebraciklider. Kul att den lilla honan också har fått en hörna nu.
Sålde för övrigt en trippel dovii till Sandby ciklidhobby (där det för övrigt går en massa jaguarciklider i bra storlek).
När nu 6 st dovii försvunnit ur karet så har mitt P Loisselei par börjat vädra morgonluft. Förut så har man knappt sett till dem, men nu har framför allt hanen börjat ta för sig mot de andra. Han har även börjat gräva lite här och var i karet (varför skall hanarna alltid gräva så fort de blir lite upphetsade). Vi får se om det inte kan bli en lek av dessa, skulle vara kul.
mrgreed
Du menar att du kan ha andra arter tillsammans med Dovii?
Trodde inte det var möjligt eftersom maken till kraftciklid har jag inte sett.
Hur lyckas du? har du ett gigantiskt stort akvarium?
Jag tycker i.o.f inte det gör så mycket eftersom jag mer än gärna nöjer mig med att bara ha mina 3 fiskar + en mal i akvariumet.
Kan det vara möjligt att ha mina 3 Dovii + 2 Festae i samma burk om man har en burk på t.e.x 1000 liter?
Mvh
Danne
mrgreed
Glöm frågan var inne och såg att du hade dem i ett akvarium som var 3 meter långt:-)
Mvh
Danne
FI
Är det samma sak med dovii som med jaguarciklider att de är ganska lugna mellan lekarna men sedan blir väldigt aggressiva vid leken?
Hur fungerade det hos dig jinnarparen då du hade det "mindre" karet? ...kunde du ha andra arter i karet då doviina lekte?
Hur hade du i så fall inrett karet?
Jag har just nu enorma problem i 375an, jaggorna har nu ett hyffsat stort yngelmoln som bara breder ut sig mer och mer i karet och den stackars Vieja zonatum-honan som tidigare t.o.m bossade lite smått över jaguarhonan kämpar nu för sitt liv pga jaguarernas lek-aggressioner... Jag vill så gärna ha zonatumen kvar men hon klarar sig nog inte många dagar till som det ser ut i karet just nu, så alla tips angående smart(och snygg) inredning för att dämpa aggressioner är välkomna.
Så här ser det ut i karet nu i skrivande stund.
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=loadimage&gallery=15&image=akvarium_375_04.jpg
Mvh Fredrik Isaksson
Daniel-Odell
ta ut yngel + jaguarhonan å sluta avla på dom, spara bara din gris till hane :)
mrgreed
"Är det samma sak med dovii som med jaguarciklider att de är ganska lugna mellan lekarna men sedan blir väldigt aggressiva vid leken?"
Nej jag kan inte påstå att dem var lugna innan lek heller Zebracikliderna lyckades nätt och jämnt hålla sin lilla kruka och då ska man veta att dem är allt utom lugna men dem är däremot inte så stora.
Men innan lek satsade dem inte allt på att försöka ta zebrornas lilla revir,men som jinnarparen sa så var det nog bara en tidsfråga innan det skulle gå åt pipan lek eller ej.
Mvh
Danne
jinnarparen
mrgreed: Att stoppa ner någon ny fisk nu är nästintill omöjligt. Skall du ha fler fiskar i så måste doviina också upp ur karet. Sen ändrar du inredning totalt, efter detta kan du släppa i fiskarna igen.
Fast du skall nog ha åtminstone 2 m akvarielängd om det skall lyckas. Fast när doviina närmar sig 30 cm så kan du nog bara ha de kvar. Så var det för mig i alla fall. Det gick bra mellan lekarna men när de hade yngel så tryckte de upp kvarvarande fisk (ett stort par jaguarciklid) i en hörna. En annan lika tuff fisk hade kanske gått. En kort period när jag hade jaguarparet så hade jag också ett labiatumpar. Detta par, fastän de var betydligt mindre, körde också rätt rejält med jaguarerna när de lekte. Honan dog efter bara två lekar och den nya honan som jag sen skaffade föll aldrig hanen i smaken. Därför så hade jag inte dem så länge. Detta var före doviinas tid.
Dovii och labiatum hade kanske varit något. Jag stoppade för övrigt i 8 av mina små labiatum i det stora karet igår. De är än så länge gråtrista i färgen. Framtiden får utvisa vad det blir för färg på dessa.
FI: Om du hade dragit, den inredning du har till vänster i karet, en decimeter eller två till höger så blir det en liten hörna på vänstra sidan där zonatumhonan kan gå. Jag försöker så gott jag kan skapa "små rum" i karet med avdelare så att fiskarna inte ser varandra hela tiden.
Vad det gäller doviina så verkar hanarna vara lugnare mellan lekarna. Honorna verkar hålla sitt revir mest hela tiden. Några dagar efter det att sista ynglet har försvunnit är de också lugnare. Nu är det ju så också att honorna inte far runt i hela karet och jagar fisk utan de håller sig vid sin håla,sten eller liknande. Därför tror jag att mrgreed kommer att lyckas hålla två doviihonor i sitt kar en tid till om hanen inte börjar ta parti för någon hona. Då blir det kris.
Det som kan ställa till det senare är att de kommer att fortsätta växa. Ju större de blir desto mer utrymme vill de ha och då kommer de till slut att vara för nära varandra.
Jag fyllde på mitt stora kar med 20 kg lavasten igår kväll. Skall se om jag kan bli färdig till att ta någon bild på det ikväll.
FI
jinnarparen: Det där med små "rum" kanske skulle kunna fungera, i alla fall om det var större storleksskillnad mellan fiskarna. Problemet är att jaggorna flyttar runt ynglena hela tiden...
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=loadimage&gallery=9&image=Akvarier:akvarium_375_05.jpg
...och att jaguarhonan inte är större än zonatumen annat än på längden, det gör att hon hela tiden jagar fram zonatumen på öppet vatten och sedan attackerar henne. Så det ser definitivt inte ljust ut.
Sista utvägen-lösningen...
Hur länge kan man ha en 12cm stor zonatumciklid i ett 60liters kar? 2-3 veckor?
Mvh Fredrik Isaksson
mrgreed
Jo Labiatum är ju en annan riktig elaking så det kan kanske gå att ha dem 2 ihop.
Även om jag som sagt tror att jag inte kommer våga chansa på ett tag.
Vem vet får jag upp mina Festae i rätt storlek kanske dem kan gå tillsammans med mina Dovii i ett riktigt stort akvarium.
Festae är ju inte heller kända för att vara några duvungar direkt ;)
Mvh
Danne