Mattias-Nilsson
Var i S.Sandby igår och såg de 3 Dovii som går där, det var väl Jinnarparens? Verkligen häftiga firrar!!! Men de är väl för våldsamma för ett par Jaggor i ett 660l? I längden funkar det väl inte, men det kanske skulle gå ett tag, sen får man byta in det paret man blivit minst fäst vid, fast ett 660l är kanske för litet även för ett ensamt Dovii par?
Usch jag kan inte bestämma mig för vad jag vill ha i karet, nu börjar det snart bli dax, nästa helg försvinner mitt saltkar och sen ska det ny sättas upp!
jinnarparen
Hade du köpt doviina så tror jag nog att du senare hade gjort dig av med jaggorna. 2 m kar är ett gränsläge även för ett ensamt par. De blir väl en bit över 30 cm men sen blir det nog inte mer. Fast jaggan är också en fisk som blir stor. I valet mellan dessa så hade jag valt dovii. Fast nu är jag mycket part i målet.
Då jag haft både jagga och dovii i 30 cm klassen så upplevde jag ändå doviina som piggare och mer alerta. Jaggorna blev rätt så tröga med tiden, utom vid lek förstås.
Vad det gäller eventuell yngelförsäljning så är det nog lite lättare att bli av med jaggor än dovii, men det är ändå svårt nog ändå.
Tänk också på att de fiskar som gick i Sandby var de minsta av de jag hade, de kanske inte blir så stora. De andra hanarna som jag hade var 5 cm längre.
Nu lät jag som en riktig säljare...
Mattias-Nilsson
Ja verkligen, vilken säljare. Nåja det dröjer någon vecka till innan mitt kar är uppe..... Men Dovii verkar trots allt ganska intressant. Vad finns där mer att berätta om dom?
Bor i Malmö, kanske kan komma förbi och på ditt kar?
Mvh
Mattias
Ola-Svensson
FI
jinnarparen får rätta mig om jag har fel...
Dovii blir större, aggressivare och behöver i slutändan ett STORT kar även om de går helt själva i karet.
Managuense blir lite mindre, inte fullt lika aggressiv och skulle
eventuellt kunna klara sig i ditt 660liters livet ut om du har dem helt själva i karet.
Så det du bör fråga dig är väl hur snabbt du kan tänka dig att byta kar, båda arterna växer snabbt och dominerar lätt ett kar så att andra ciklider får det svårt att klara sig om karet inte är tillräckligt stort.
Läs de här sidorna.
http://community-2.webtv.net/MorganaLaFey/StansAquariumPage/page2.html
http://community-2.webtv.net/MorganaLaFey/StansAquariumPage/page3.html
Läs också min kommentar om jaguarcikliden på Zoopets sida.
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=220
Mvh Fredrik Isaksson
Mattias-Nilsson
Att de är stora och stygga vet jag, men där hamnar ju jaggorna oxå....
I dagsläget är jag inne på antingen jaggor och påfåglar (svår kombo, jag vet..) eller kanske jaggor och Dovii (kanske dumt med tanke på framtida storlek och aggresivitet på Dovii) eller Jaggor tillsammans med några av Texas, Jack Dempsy, Salvini ( det är denna kombo jag "känner" minst för, men är kanske den vettigaste)
Men som sagt, några veckor tills karet är uppe....
mrgreed
Dovii är nummer ett i agressivitet på dem flesta internetsidor jag tittat på.
Jag börjar förstå varför...
Dem är inte bara agressiva dem är hypersnabba också.
Nu har jag dock en perfekt balans när jag har mina 2 honor och en hane i ett akvarium.Det var Jinnarparen som tyckte att jag skulle köpa det antalet och det var nog klokt.Nu har Doviihanen hela tiden fullt upp att läckra sig för sina damer och bråka med min plectostomus.
Kan tänka mig att han hade blivit agressiv mot honan om hon varit ensam.
Honorna slåss ideligen och hanen tar ingens parti så det funkar perfekt.
Testade dock vid ett tillfälle att flytta över Zebrahanen till Doviina p.g.a. att han bråkade alldeles för mycket i det lilla akvariumet.Han höll på att stressa ihjäl mina Festae!!
Det höll på att bli hans död.Det var det värsta jag sett i mitt akvarieliv.
Dovii hanen var på honom på ett sådant brutalt och hårt sätt och när dem dessutom har tänder i munnen blir resultatet förödande.
Som tur var fick jag upp stackarn efter 2 minuter och kunde efter ett par dar lämna honom till affären istället.
Ska man ha Dovii med någon annan fisk måste akvariumet nog vara såpass stort att Doviina får minst 1-1,5 meter akvarium för sig själva om det ens räcker.
Mvh
Danne
Mattias-Nilsson
Hur stort kar har du dom mrgreed? Och går dom själv där?
Tror nog de är lite för tuffa för mig, men samtidigt är de väldigt tilltalande....
Motaguensis
I naturen kan Parachromis dovii hanner bli 75cm lange, men disse er da veldig gamle eller lever i noen av de store sjøene som Nicaragua-sjøen. Fisk som lever i elver blir ofte ikke like store som de som lever i elvene, hvis det er samme art. De som lever i innsjøene er også fote høyere i kroppen. Jeg har sett bilder av doviier som nesten er 80cm, men tror ikke siden eksisterer lengere. Men i et akvarium blir Dovii hanner sjeldnt større enn 60cm, men dette tar ofte veldig mange år. Hunnene blir jo ikke store, kanskje 35cm. Hvis Doviiene som er til salgs på butikken er rundt 15-20cm, så tror jeg du kan ha de i en 660L til hannen blir 40cm, men da bør han få et litt større akvarium. Og de bør selvfølgelig få akvariet for seg selv :)
Det vil sikkert ta 2år for Doviier på 15-20cm å nå en størrelse på 40cm (hannene), og da har man god tid til å planlegge et større akvarium. Er ikke Doviiene som du leverte til butikken rundt 15cm, Jinnarparen?
Mattias Nilsson: Jeg anbefaler deg å satse på å kjøpe de Doviiene og selge managuensene, men du får ta valget av hva du vil gjøre selv :)
mrgreed
Det är 150 cm långt och 500 liter tror jag sammanlagt.
Dem går där tillsammans med en plectostomusmal.
Mvh
Danne
jinnarparen
Har tagit lite nya bilder. Länk finns på min sida längst ner under "Bilder 20031107".
Lite kommentarer till föregående inlägg.
Doviin blir stor, mycket stor. Men jag är övertygad om att alla inte blir 72 cm. Precis som att alla jaggor inte blir 55 cm.
Jag skulle nog tippa att de flesta blir mellan 40-60 cm.
Men ändå, jag hade föräldrarna till de jag har nu i 3 år, hanen var runt 30 cm, det hade nog tagit minst 3 år till innan han varit 40 cm. Sen vet jag inte om han hade vuxit något mer.
De jag hade (och har) verkar trivas bra med de förhållanden som jag kan erbjuda dem. Det är väl en av orsakerna till att jag fortsätter rekommendera dem.
Det är mycket sällan jag sett någon uttalad aggression mellan könen. Vad det gällde föräldrarna så var det honan som attackerade hanen, vilket han inte brydde sig så mycket om. Den hane som jag har kvar verkar också vara av den lugna typen.
Hur stort revir de sedan tar i karet beror också på vilken "planlösning" man har i det. Öppen planlösning medför stora revir.
Men man måste ändå räkna med minst ett 2 m kar, och då kommer det att sluta med att det bara finns dovii kvar.
Som mrgreed också skriver så är de mycket snabba och honorna är väldigt ettriga när de väl har ett revir.
Dovii och jaggor går inte, det har jag erfarenhet av.
mrgreed: Det är väl snart dags för lite frisimmande yngel. Hos mig är det väldigt lugnt just nu. Förmodligen är en hona på gång inne i en hörna, för hanen är där väldigt ofta. Ser inte så mycket då det är växter och rötter i vägen.
mrgreed
Ja det är helt klart på gång..ynglena har kommit till det stadiet att man ser dem lyfta upp och ner i krukan:-)
Tror att dem kommer kunna simma väldigt snart.
Skall bli kul att se om den andra honan kommer se dem som mat eller om helt enkelt inte kommer tillåtas att röra dem.
Förövrigt sitter jag och hoppas på att hanen ska leka med henne också snart.
Än så länge glider han mest omkring och spänner för båda och biter malen.
När honorna bråkar ställer han sig och tittar och ibland går han faktist in och bryter bråket.
Är det nånting du sett Jinnarparen?
Jag vet att en gång blev han indragen och bet fel hona (den han lagt ägg med) mitt på huvudet.
Det här beteendet känns överhuvudtaget lite olikt centraler som brukar hålla ihop parvis.
Men kul är det:-)
Mvh
Danne
FI
jinnarparen: Snygga bilder och fiskar! :)
Hur stor är nicaraguensen och den maffiga sebracikliden med pannpuckel?
Kul att se zonatumen för övrigt, jag tror att din är en bra bit större än den jag hade, min var nog bara 12-13cm eller nåt sånt. Har du både hanar och honor?
Mvh Fredrik Isaksson
Mattias-Nilsson
Man skulle kanske passa på och prova Dovii nu när dom finns att köpa och jag har ett kar ledigt (som iallafall nästan kan rymma dom)....
Jaggor och Påfåglar är ju lättare att få tag på så skulle det inte funka med Dovii kan jag ju byta, men på andra hållet blir kanske svårare...
jinnarparen
Mattias: en titt på mitt kar skall vi väl kunna ordna. Jag bor i Genarp, 3 mil utanför Malmö.
En sak som skall betonas med dovii. Vill du ha mer än en art så skall du inte köpa dem, såvida du inte har ett jättekar på gång.
FI: Nicaraguensen är väl runt 15 cm, Sebracikliden är inte större än 9 cm. Det är tidigt att få en puckel nu men det beror på att jag har två par.
Vad det gäller Zonatumen så är den på bild som din dvs 12-13 cm. Den största som jag har är runt 14 cm, totalt har jag 5 st. Jag tror att den största är en hane, vad de övriga är för något vet jag inte.
mrgreed: När honorna ryker ihop hos mig så händer det ibland att hanen hjälper den hona han är hos för tillfället. Men det är nog mest för att det hela skall sluta. Någon minut senare så kan han vara hos den andra honan och hjälpa henne istället. Som det ser ut nu så har jag svårt att tro att de skall bli sådana bestar som vänder upp och ner på alla andra i karet. Dvs när de inte försvarar ägg och yngel. För tillfället är de väldigt tillbakadragna. De är ändå störst, sånär som på P Loisseleihanen (fast han är å andra sidan ännu mer tillbakadragen).
De som lever mest rövare i karet nu är mina Geophagus sp. "Bahia Red". Nicaraguensehanen är inte dålig den heller. De skall bara jaga andra hela tiden. Trist!
Daniel-Odell
jinnarparen: trevliga bilder! jag visste inte att P. Loisselei-honor var så lika motaguense! har aldrig sett några bilder där de ser ut så förut, förutom i aqualogen och då trodde jag de satt fel text på fel bild :) hon var väldigt fin.
Dina midas ungdjur är på pricken lika mina från Jeff än så länge. Jag bara hopps att den där omfärgningen en av dina håller på att få inte händer mig. Hur stor är han som färger om? Min sörsta midas har nog mer än dubblerat sin kroppsmassa sen jag fick dem. Flera av mina fiskar håller på att växa om min "vuxna" sajica-hona redan. Det ger resultat att mata ungdjur flera ggr om dagen :)
Mattias-Nilsson
Finns det nån Crenichla som kan funka med Jaggor eller med Dovii tills de har växt till sig? Såg att jinnarpen har "Menezesi", fast det karet är ju oxå stort som en mindre pool....
jinnarparen
orm: Labiatumen som färgar om är väl runt 9 cm. Nu när de blivit lite större så ser man på läpparna att det är mer troligt att det är labiatum än citrinellum. De blev köpta som citrinellum!
Motaguensis
Jinnarparen: Veldig fine fisk og bilder :) Ble ganske fasinert av Menezesi paret ditt :)
Loisellei hunnen hadde veldig fine farger, hvor stor er hun? Jager fortsatt doviiene mye på loisellei hunnen? Dine labiatum er akkurat lik sånn som mine var når de var på samme størrelse, no har jeg to par og begge parene går med yngel. Det ene paret sine yngel er 3cm og det andre paret sine yngel er bare 0.8cm.
Det har ikke kommet flere bilder på hjemmesiden min no, for jeg må kjøpe nytt kamera først.
Motaguensis
Jinnarparen: Kan du fortelle litt om hvordan du har opplevd Motaguensene til no, hvordan adferden deres har vært og sånn? :)