Det här med tydliga visioner är lite skevt :-) Vi planera ganska länge runt hur vi skulle lösa den nya lokalen och en planlösning för den.
59777
Här är hur den skulle varit isf. Den ganska liten, bilden kan få det att se större ut än det är :-) Ditt var det flera månader tanken att vi skulle flytta. Posten lyckades slarva bort kontraktet, TRE gånger slarva de bort det! Så tiden drog ut rejält och vi fick ett bättre erbjudande från Skövde akvarieförening på hyran så vi stanna kvar. Dessutom är det en roligare lokal på de flesta sätt. Den andra var dock fräschare och hade bättre tryck i kranen. Vattnet går sjukt långsamt här nere, förstår inte varför. Men nu ska vi ha automatiskt vattenbyte på 18 av karen vilket kommer underlätta. Så det blev snabbt att planera om hur jag kunde få in alla kar från den andra lokalen till Skövde AF. Resultaten börjar visa sig :-) Men det blir ganska bra!
Idag har jag fokuserat på att bygga om en annan ställning för att få två 375 kar ur vägen. Det här bygget blev lite läskigt som snart syns...
59774
Här är ställningen först, ett 400 liters kar i udda mått överst och under har det stått ett 560 liters kar med härliga mått, det var 160x70x50. Det var sjukt fräckt men botten sprack på det och resten av rutorna var i så halvdant skick att det inte kändes värt att lägga pengarna på en ny botten och reparera det. Tyvärr, ibland tar även min energi slut. Så den platsen har stått tom ett tag. Det blir nu konverterat till att ha två stycken 375 liters kar istället! Jag behöver krympa mitten våningen från 70 till 50 cm och höja den 5 cm. Det gör att det blir 15 cm arbetsutrymme ovanför var kar. Det är lite snålt men fungerar och är så bra det blir. 10 cm är helt oanvändbart om man ska håva eller få in någon kul inredning. Det nedre karet blir dock lite väl nära golvet... Men så får det vara!
59776
Här är den läskiga biten, såhär bör man nog aldrig göra :-) I det här fallet fungera det ok för den övre delen sitter bultad in i väggen med grova skruv. Men någon höjdarlösning är det inte... Men nu är det gjort! Jag satte ett tillfälligt stag i mitten för att hålla ihop benen.
59775
Sedan tog jag isär bottendelen, la dit ny botten och kapa ner bredden. Nu ditmonterat igen och invägt så noga jag kunde. Verka bli bra :-) Imorgon tar vi dit det andra karet med!
Jag har även kommit längre med 200 liters karen men de fotar jag en annan dag.