Nu har jag grejat och givetvis hade jag rätt, min brillians är ett fördöme för al...
...Ok, ni hade rätt. Det blev lite väl bra :-)
59949
Här har ni nivåskillnaden som blir i karet mot filtret när bägge pumparna är igång. Detta är inte helt sanningsenligt dock, de skulle nog kunna tömma lite till. Men jag har en nödingång till filtret till skillnad från er(antar jag).
59950
Då flödet ut blir för högt stiger det till slut tills det börjar rinna över kanten ovanför. 75% av det överflödet rinner ner borta i samma ända som vattnet vandrar in i nedifrån. Så det är kanske en bra lösning? Fast nej, jag tycker inte det. Då kan fiskar simma över och mat kommer flyta dit direkt. Jag vill kunna mata mycket utan att tänka på sådant så jag vill inte ha flöde över normalt. Men det är bra att det kan ta vägen tillbaka även om det skiter sig.
Som en bonus blev det även precis så som jag inte trodde! Om man tar bort filtermatten i botten över hålet så blir det som en gejser därifrån rakt upp! Jag pröva slänga i biobollarna där och jösses vilken fart det blev på de. Där hade vi haft ett dunderfilter. Tyvärr var det för bra fart och det lät massa när bollarna ilsket slog i alla väggar. Skulle någon fisk flyga in med så skulle den nog ha mycket svårt att ta sig ut...
59948
Här har ni en kompromiss. Detta är med bara 3000 liters pumpen inkopplad, då rinner det inte över kanten heller. Jag har testat även med 2000 litaren. Det blir ytterligare lite mindre skillnad men inflödet bromsar faktiskt rätt bra. Dessa båda är med filtermattan på plats. Utan den så skulle det nog inte vara någon skillnad alls. Testa bägge pumparna utan mattan som sagt, och där redan gjorde det ett par cm skillnad.
Jag kommer nog bita i det sura äpplet och bara köra en pump dock. Mest för att minska flödet in i filtret, det kan bli lite för bra fart som ni säger. Det gör inte så mycket, jag kan sätta i en streamer eller min Tunze E-jet ute i visningsdelen för att få mer fart på vattnet igen. 3000 är ändå inte så klent.
Jag har ganska liten erfarenhet av sötvattensfiltrering och vet inte så mycket vad som är vettigt. Jag fundera på att använda bägge pumparna ändå... Fast jag låter den ena pumpen konstant pumpa enbart bakom bakgrunden. Så att filtret blir återcirkulerande. Så filtret i sig har en hastighet av 5000 l/h men bara 3000 l/h passerar genom och vidare till visningskaret. Vad tycker ni om detta? Eller 2000 pumpen bättre?
Mitt mål är att kunna ha simochromis eller möjligtvis petrochromis i akvariet. Om jag inte kan få tag på de får jag nöja mig med Tropheus. Därav att jag satsar på högt flöde och stark filtrering. För det antar jag är en frisk grund. När det gäller aktiva fiskar är min åsikt att flöde är svårt att ha för mycket utav. Jag tjänar även på att ha lite grova pumpar i karet för det värmer det lite så slipper jag ha doppvärmare. Lokalen blir lite kall ibland och det kan nog dyka till 21-22 grader i karen utan värmekälla.
Peta gärna hål på mina luftslott! Jag lever för att diskutera och förändras :-) Även om jag alltid kommer försöka göra på mitt eget vis.