Så, vi gör en uppdatering här. Vi har sålt av ganska många akvarier och kommer satsa lite på "färre men bättre". Kanske lite tråkigt men det är mest jag som är själv här nere nu och då vill jag hellre fokusera mer på färre projekt. Tiden när vi trigga varandra och köpte fisk på fisk är lite borta tyvärr... Kanske vänder :-) Men målet nu är att ha akvarier som är lite trevligare att visa upp på våra möten. Jag ska bygga två nya bänkar, den ena kan inte byggas förräns en ställning är riven. Men den ena bänken är iaf klar! Så här är lite bilder på den.
{"data-align":"none","data-attachmentid":"758980","data-size":"large"}
Lite virke först uppkapat. Målet var att utmana mig själv lite med att använda mindre virke och mer finess för att få det starkt ändå. Det skulle även bli en lite snyggare bänk. Jag bygger bara två så vill att de ska se bra ut. Jag bygger den med 70x45 reglar och MDF för klädsel.
{"data-align":"none","data-attachmentid":"758981","data-size":"large"}
På toppen kör vi en bänkskiva med från biltema. Bänken i sig kommer bli ca 90x50x210 cm. Så en ganska hög bänk. Jag ska bara ha en rad akvarium, men gott om plats för sump eller förvaring under. Bänkskivan är det enda träet som man ska kunna se är tanken. Så den oljades in med linolja.
{"data-align":"none","data-attachmentid":"758982","data-size":"large"}
Många av hörnen skulle komma att kräva skruvar från två håll som skulle korsa varandra med det här virket. Så jag limma och plugga stora delar av bygget. Då kan jag förborra och dra skruvar som jag vill. Om de går igenom en plugg gör det inget. Det här sparar på skruv med, samt att det blir ganska styvt av limmet. Jag limmar inte allt dock, vill kunna plocka isär och återanvända vid behov.
{"data-align":"none","data-attachmentid":"758978","data-size":"large"}
Här är ett av hörnen som är skruvat, jag använde en plugg och en skruv här. Skruven håller ihop och pluggen hindrar benet från att kunna vrida sig... Men jag gjorde nog bara ett par ben såhär. De flesta benen tog jag två skruvar istället. Hade behövt bättre plugg för att göra såhär utan lim.
{"data-align":"none","data-attachmentid":"758979","data-size":"large"}
För att klä ställningen använde jag MDF. Jag avskyr att måla saker, så jag testa att använda dekorplast istället. Det skyddar mot fukt och ger en fin yta. Det var väldigt jobbig att vika runt kanter och hörn dock, vilket det fanns många av... Men det blev bra för det mesta. Rätt nöjd, blev lite bättre på att sätta dit plasten efter några bitar med.
{"alt":"Klicka p\u00e5 bilden f\u00f6r st\u00f6rre storlek Namn:\t Visningar:\t1 Storlek:\t379.5 kB ID: \t758966","data-align":"none","data-attachmentid":"758966","data-size":"large"}
Vid det här laget börja bänken se ganska klar ut, dekorbitar på plats och bänkskivan på. Här saknas baksida och bottenskivor. Bänken är fortfarande väldigt lätt, lite för lätt nästan. Men det kommer vägas ner av baksidan lite. Den var även ganska stabil mot sidoförskjutningar, men baksidan löser det problemet helt.
{"data-align":"none","data-attachmentid":"758983","data-size":"large"}
Jag ville ha ljust inne i bänken med, så jag spände upp en vaxduk på bänkens baksida. Vaxduken var billigare än dekorplasten. För det här fungera den kanonbra som alternativ :-) Lätt att få stora bitar med. Efter vaxduken satte jag dit en baksida i trä så jag kan skruva upp saker. Idealiskt hade nog en skiva plywood varit... Men jag får inte in så stora skivor i min bil. Så jag köpte råspont istället och byggde en baksida. Det blev rätt bra och billigare än plywood skivorna jag titta på. Tjockare med, så mer skruv...
{"data-align":"none","data-attachmentid":"758964","data-size":"large"}
Råsponten kom i långa längder, så jag använde spillbitarna och byggde bottenplan av för att ställa sumparna på, eller vad som nu behöver stå där. De blir förvånansvärt starka. bra princip i hur de konstrueras och fogas ihop. Jag skruva inte ens fast dessa, de ligger tajt i utrymmet.
{"data-align":"none","data-attachmentid":"758984","data-size":"large"}
Här är bänken klar! Även bottenplanet fick vaxduk, samt dekorbit framför. Bänken är redo nu för akvarier. Först blir det dock den ursinnigt tråkiga biten att loda in det så den står rak. För golvet sluttar i det här rummet pga golvbrunnen... Det blir inte roligt.
Sedan får jag bära ner akvarierna, det blir inte heller så kul... Sedan får jag befolka och inreda dock. Det blir roligt :-)