Akvarierummet!
Här kommer ett långt avsnitt som inte är direkt akvarierelaterat, men det är förberedelse för akvarie-relaterat i alla fall!
Jag har nu ägnat en tid åt att fixa till akvarierummet. I början av projektet hade jag inte tänkt renovera rummet så mycket, men när jag väl började röja där så insåg jag hur skitit och slitet allt var, så bestämde jag mig för att göra det fint. Därav avbrottet i det rent akvarierelaterade i projektet. (Förra ägaren hade rummet som verkstad, och vi flyttade in för två månader sen).
Såhär såg det ut när vi flyttade in (alla dessa verktyg ingick i köpet!!)
59919
Jag rev ut allt ur rummet. Skåp, matta, lådor, hyllor, alla verktyg och maskiner, för att kunna fixa väggar och golv.
Utan inredning, och efter lite betongspackel på väggarna:
59921
Jag valde en mörkgrå färg med en aning blått i till väggarna. Mörkt, för att undvika reflektioner och inte ta fokus från akvariet:
59930
Betonggolvet var väldigt ojämt och lutade en hel del på vissa ställen. Hur svårt kan det vara, tänkte jag? Det är väl bara att skaffa en diamantslipskiva till vinkelslipen och köra? Jo, absolut...om jag hade kunnat se nånting genom dammet! Jag skar ut botten av en hink och fäste som skydd runt skivan, och gjorde hål för dammsugaren för att suga ut dammet direkt. Ja, en helt vanlig dammsugare. Jag hade i bakhuvudet att dammsugaren eventuellt inte skulle palla detta, och efter ett par timmar dog stackars dammsugaren en plågsam och varm död.
Fiffigt:
59931
59932
Obduktion av dammsugare:
59935
Jag körde en stund till utan dammsugare, men det var ohållbart såklart. Både för synen och andningen (trots skyddsglasögon och munskydd). Nästa steg var att bila bort betong med mejsel och slägga. Detta var betydligt trevligare, och gick förvånansvärt snabbt, men ändå ganska långsamt. Nästa dag var det dags att uppgradera till mejsel till slagborrmaskin. Nu snackar vi. Det var som att tälja i smör i jämförelse, men ändå en hel del jobb.
Golvet bilat, och jag slipade även bort två lager gammal färg på HELA golvet. Mycket, mycket, mycket damm. Här är ju väggarna förstörda igen av allt damm. Jag tror det går bra att tvätta bort. Den bilade delen är till höger i bilden. Det är framför elementet som akvariet kommer stå, tro det eller ej. Det är den i särklass bästa placeringen estetiskt och funktionellt. Nackdelen är att det är just framför ett element, och längs en yttervägg...och intill en ytterdörr. Det är ju ett stort akvarium och jag hoppas att temperaturen inte ska fluktuera för mycket?
59923
När jag var nöjd med golvet la jag på flytspackel. Det var första gången jag gjorde nåt sånt, så det kanske inte blev perfekt, men en extrem förbättring mot förut. Nu känns det mycket tryggare att ställa ett 960 på detta golvet. Det var ett jäkla jobb med att hacka bort betong, men i efterhand känns det som att det absolut var värt det. Jag tror flytspacklet la sig cirka 7mm tjockt i snitt.
Färskt avjämningsmassa:
59933
59934
Om två veckor lägger jag klinker, och fixet får jämna till de sista små ojämnheterna som finns i spacklet. Under tiden ska jag leka med min SUMP. Se nästa inlägg!