Jag har valt att överdimensionera bänken, av lite olika anledningar. Eftersom jag vill hålla budgeten nere så handlar jag många utav sakerna på jem & fix. De hade mycket lägre priser på reglar än alla andra som jag jämförde med. Jag hade bestämt mig för att köra med 45×120, vilket hade varit fullt tillräckligt. Jag upptäckte dock att alla deras reglar var av kvaliteten C14 och alldeles för krokiga, utom just 2 tum 6-reglarna, som var märkta C24M. Vad ”M” står för vet jag inte....medikoker? Medelmåttig? Osäker på virkeskvaliteten bestämde jag mig alltså för 145-reglarna. 200 kr mer i materialkostnad är inte så farligt på det stora hela. 22,85kr/m. Jag vill också att bänken ska vara riktigt stabil även för knuffar i sidled. Jag har egentligen aldrig byggt någonting förut, så jag överdimensionerar hellre än att snåla.
Självklart får bänken sex ben, och med ram runt om nere och uppe. Om den 19mm tjocka MDF-skivan som ligger under akvariet på golvet i garaget nu fortfarande är i gott skick, så använder jag den på bänken.
Jag snodde designen på stommen rakt av från the king of DIY.
Har en fundering om skruvtjocklek. Jag tänkte köra med 5x80 men nu känns det i tjockaste laget. Bättre med förborrande 4mm-skruv kanske?
Skickat från min iPhone med Tapatalk