SUMP, RÖRDRAGNINGAR OCH EN NY (BRA?) IDÉ!
Akvarieprojektet ligger endast i tankarna för tillfället, och knappt det. Det beror på en liten krabat på 4,2kg som tittade fram i måndags!
Bänkens stomme saknar bara en plywood eller MDF-skiva ovanpå. Jag kommer så småningom klä den med något estetiskt och antagligen göra luckor senare.
Sumpen saknar fortfarande dropplatta och filtermaterial. Dropplattan kommer jag antagligen göra i plexi, som en väldigt grund låda med hål borrade i botten, där det står någon centimeter vatten kanske. Detta för att jag lätt ska kunna lyfta ur dropplattan och komma åt det som är under. Hur jag ska få det tätt där vattnet rinner över i dropplattan återstår att se. Jag vet heller inte hur djupt med vatten det kommer stå i dropplattan. Det kan jag justera genom att borra större hål (innan jag installerar akvariet på bänken, då sumpen inte går att få ut sen).
Jag har ännu inte beställt PVC-rör, genomföringar mm. Här har jag nämligen en idé som jag skulle vilja lufta med er (om det finns några som fortfarande följer detta).
Jag kommer ju göra en beananimal-modell med tre (eventuellt två) rör från en extern överrinningsbox på akvariets högra gavel. Rören går ner längs gaveln på akvariet och ner i sumpen. På gaveln för att jag inte vill ha akvariet så långt från väggen, då det kommer för långt ut i rummet (80cm djupt). Extern för att jag absolut vill utnyttja allt utrymme i tanken till sånt man vill se, dvs fisk, vatten och inredning. Ett alternativ skulle vara att borra botten på akvariet vid gaveln och dra rören vertikalt rakt ner i sumpen. Obra för mig av två anledningar. 1. Jag vill inte ha rör och bråte i akvariet som tar upp plats. 2. Jag har en förstärkningslist runt hela botten på karet, som gör att jag skulle behövt borra hålen ganska långt in i akvariet, innanför den extra glaslisten, som är kanske 7cm bred. Okej, så långt har jag bestämt mig. Nu till min nya idé.
Rummet intill akvarierummet har golvbrunn och vattenkran, vattenledningar, dusch, och värmepanna. Varför inte dra ett fast rör från vattenkranen, eventuellt från en befintlig vattenledning genom väggen, längs golvet (eller taket) vid väggen, och upp (ner) i akvariet? När man fyller på uppe i akvariet så rinner vatten över ner i sumpen. Där vill jag ju inte förändra vattennivån, så varför inte borra ett hål i sumpen i rätt höjd och dra ett rör tillbaka längs det andra röret, genom väggen och ner i golvbrunnen? På så sätt består vattenbyten endast i att sätta på vattnet, vänta, och stänga av vattnet. Nackdelar?
1. Vattnet som tappas ut kommer inte vara 100% gammalt vatten, utan blandas upp med det nya. Stort problem? Jag tror inte det.
2. Om jag vill tömma vatten ur akvariet utan att samtidigt fylla på? Jag kanske vill ta ut större delen av vattnet någon gång? Då krävs något ytterligare. Att ändå behöva kånka dit en slang och häverta ur vattnet i dessa situationer känns löjligt om man ändå har gjort jobbet med att dra stationära rör.
Om jag vill tömma ur vatten ur akvariet kan jag alltså inte göra det via sumpen eftersom sumpen endast fylls på om vatten kommer in i akvariet...som jag vill tömma. Ska jag då tappa ur vatten genom ytterligare ett rör från akvariets botten? Kan jag dra ett rör från akvariets botten upp genom de befintliga hålen in i överrinningsboxen och ut genom den, och sen till golvbrunnen? Är detta säkert? Är det vettigt? Är jag ute och cyklar? Är det värt det? Hur skoj är det att dra PVC-rör?
Ska jag skita i det, och köpa en fet plastslang med PVC i änden som hänger över kanten på akvariet och köra hävert? Jag kan fortfarande ha den slangen längs väggen och genom väggen till golvbrunnen. Bara att göra en upphängningsanorning till överhänget vid akvariet. Utloppet kan jag sätta i en slags T, eller Y-koppling i vattenkranen. En sån med två utlopp med ventiler. Fylla på lite vatten, stänga av vattnet och öppna i andra änden på Y-kopplingen...hävert.
Ursäkta om detta låter som extremt otydliga fragment från min splittrade hjärna...
En sån här hade jag i så fall tänkt till kranen:
http://serenavittorianitti.me/gorgeous-backyard-faucet/excellent-freehawkar-hose-valve-faucets-flexible-connector-garden-splitter-2-way-solid-brass-y-with-comfort-grip-130-outdoor-faucet-leaking-from-anti-siphon/