FI
Här hos mig så har ynglena nu försvunnit och nu är det frid och fröjd i karet, äntligen. Zonatumen står nu ärrad men stolt framme vid framrutan istället för flämtandes uppe vid ytan, slutet gott allting gott. Typ. ;)
Nästa "krig" startar om ca 3 veckor eller nåt sånt.
Att det här ska bli någon bestående konstellation är väl tveksamt, i så fall så måste zonatumen tuffa till sig lite mer eller också så måste jag inreda på ett bättre sätt, det var verkligen på håret att det slutade lyckligt denna gång. Men vem vet, jaggorna kanske lär sig tolerera zonatumen på samma sätt som skovelnosmalen då de har genomfört några lekar till så jag väntar nog än ett tag innan jag ger upp. Lite bättre inredning borde göra nästa lek lite mindre otäck, jag funderar även på att slänga ner lite stimfiskar då aggressionerna börjar dyka upp igen, då borde inte all aggression riktas mot zonatumen. Men det där får bli ett senare projekt, just nu så ska jag bara njuta av lite lugn och ro.
Mvh Fredrik Isaksson
phases
Ola: Ser att du fick tag på daniorna. Nu börjar det roliga!
Storleken på mina ungdjur varierar rätt kraftigt, den största är nästan dubbelt så stor som den minsta. Storleken ligger på runt 4 cm på de små och runt 7 på den största.
FI
citat:Ursprungligen skickat av Ola
Såg en otroligt fräck sak igår också...
Hanen flyttade vattenpest bunken som bara flyter om kring närmre stimmet av jättedaniorna, tänkte förståss direkt att det var bara som han flyttade runt för att göra i ordning lekplatsen. Men! såg att han simmade med vattenpesten för att gömma sig bakom den, när han var tillräkligt nära så attackerade han stimmet. =)
Haha Grymt coolt alltså! =D
Håll oss underrättade om hur jakten fortlöper. =)
*måste skaffa jättedanior... måste skaffa jättedanior... måste skaffa...* ;)
Mvh Fredrik Isaksson
Ola
:( fyllde karet igen för att se om det läckte eller inte.
Skitet läcker! det är inte lite heller. Det är förmodligen ett rätt så gammalt kar (rätt repigt) så jag får väl köpa ett nytt.
PANIK! jaggorna går just nu i ett 90L 75*35*35cm.
Mvh Ola
FI
Ola: Grymt vilken otur du har. :(
Så det var inte pumpen som började pumpa ut vatten utan karet som började läcka? Eller fattade jag fel? Gjorde du något eller började det bara läcka helt plötsligt?
Jag har också ett gammalt kar... *orolig*
Mvh Fredrik Isaksson
Ola
Ja, otur kan man säga, hade för prick en vecka sedan siliconat fast juwels bakrund också, 525:- åt pipan=(får väl försöka ta bort det försikitgt från karet innan jag gör mig av med det, men det sitter ju som berg!
Det var nog så att karet började läcka helt plötsligt. Det var ju inte lite det började läcka heller! 60-70 liter vatten låg på golvet när jag vaknade 05 imorrse kul:P
Aja tittar på 375L kar nu...får inte plats med ett större där jag har det. Vill inte ha karet i källaren heller ju och det ända stället i mitt rum där jag kan ha ett stort kar får det bara plats med ett 1500-1600mm långt kar.
Förstår inte hur det kunde börja läcka så plötsligt?
Där rök tv,en med ju. hade sparat till det:'(
hur länge kan jag ha jaggparet gående i ett 90l kar? paret har aldrig bråkat så det blir nog inget bekymmer. har pump i såklart.
Hittade ett 720L för 2500:- gissa om man är sugen om det finns kvar... men får inte ha det åhh... skriver kanske lite flummit men kanske itne så konstigt när man bara har sovit några timmar och varit igång dom vakna timmarna.
När det nya karet kommer så ska jag se till att koppla in ett par av texacklid eller Oscar på samma gång som jaggorna.
Mvh Ola
FI
Man blir grymt orolig då man hör sånt där, det är lätt att man tänker att karen håller i all evighet men så är det ju uppenbarligen inte.
Hur som helst, gör du delvattensbyten ofta så kan du säkert förvara jaggorna i 90liters ett tag, de kommer säkert att må extremt sunkigt men det är ju inte värre än då de är i akvariebutikerna. Men var noga med att hålla koll på nitriten, sticker den iväg i ett sånt litet kar så går det snabbt... Mata sparsamt och försök fixa ett nytt kar så snabbt som möjligt. Hur stort var karet?
Mvh Fredrik Isaksson
walle_1
Ola: Grymt trökigt att det skulle börja läcka. I såna här lägen är man glad att man har ett sprillans nytt
Fredrik-H
Du ska väl laga karet Ola? Du behöver bara 2-3 tuber silikon som kostar 50 spänn tuben på Claes Olsson.
Mitt 540 släppte i fogarna när jag satt och åt middag med familjen i tisdags så jag vet hur det är. Det gick fort, vi jobbade tre stycken med att tömma och ändå lyckades jag inte rädda min favorit "D.comp". Nu ska bakgrunden försiktigt avlägsnas och ÄNTLIGEN får jag limma själva så att jag vet att det håller länge.
mvh,
Ola
Fredrik: Mitt kar är gammalt. jag köpte det för 300:- på annons då var det i dåligt skick.
det verkar läcka iprincip runt hela karet, så om jag lagar det med ny silicon i ena sidan så är dom andra silicon fogarna så dåliga att dom kommer nog också gå... Dessutom så är det så mkt repor i karet.
hur började ditt kar läcka då? det sptutade ut från mitt i ett hörn. sedan ran det runt hela...
FI, hur håller jag koll på nitriten då? har inte massa vattenpreparrat hemma.
Walle, hehe, ja jag ska köpa ett i så bra skick som möjligt;)
käns lite tråkigt nu. Ska upp tidigt imorron för att kolla på annonserna i tidningen=) Har kollat igenom alla på Zoopet och här på Ciklid.se
Synd att detta hände precis nu när jaggorna har blivit lite mindre skygga, dessutom så var honans äggläggningsrör ute idag också.
Mvh Ola
jinnarparen
Ola: Tråkigt det där med karet. Men som Fredrik skriver att laga det är nog inte helt fel. Skär bort allt silikon i fogarna och lägg på nytt, men var noga med att få rent i fogarna. Så länge inte glaset är sönder så...
I slutet av nästa vecka bör du ha igång karet igen i så fall.
Jaggorna klarar sig utan problem i ett 90 l kar om de bara håller sams. Detta är faktiskt största risken just nu. Börjar de bråka i ett sådant litet kar så går det fort...
Matar du sparsamt så är det inga problem, var 3-4 dag eller så, detta kommer nog också att lugna ner dem lite i så fall.
Om du trots allt skall ha nytt kar varför inte försöka med ett 540 l kar istället. Längden är densamma men det är 60*60 istället. Dessa cm på höjd och bredd gör faktiskt en hel del.
Fredrik-H
Mitt släppte i en fog mellan bakrutan och botten. Det började forsa ut längs hela fogen helt plötsligt utan varning. Jag hade en kännsla av att det skulle hända något faktiskt eftersom att det var ett hemmabygge och man kunde tydligt se att han som gjort det inte gjort riktigt rätt. Jag borde limmat om allt från början men så har jag en fruktansvärt dåligt limmad 375:a som har hållt tätt i tre år så jag tänkte att går det så går väl denna.
När jag sade laga så menade jag inte på ett ställe utan givetvis limma om hela. annars vore det lite överdrivet med 2-3 tuber. Om du vill bli av med ditt repiga spektakel så kan jag nog erbjuda dig några kronor för det. Jag har ju alltid rum för några kar till. Maila mig privat i så fall.
mvh,
Daniel-Odell
citat:
Jag har ju alltid rum för några kar till.
fy fan va fusk. de vill ja me ha :-/
Fredrik-H
...hehe..jo jag lade ju till den knorren för att retas lite...
mvh,
walle_1
Nya bilder på jaguaren, han som är så tuff och spöar allt som kommer i närheten och mördar allt precis som jag vill ha det
!!!OBS!!! IRONI !!!OBS!!!
Denna bild är inlagd enbart för att han hade så fins färger och mönster vid det tillfället. Om ni undrar varför jag lagt in en bild där man inte ser huvudet.
http://medlem.spray.se/managuensis/bilder/okt_01.jpg
http://medlem.spray.se/managuensis/bilder/okt_02.jpg
imported
Walle - trakigt snygg jagga - balla farger. Ar det nya belysningen som har hjalpt till att fa fram det blaa i fenorna och roda ogat?
Ola
Jinnarparen, 540liters är lika långt säger du, tyvärr är mitt kar på 325L inte på 375. Mitt kar är alltså 130*50*50cm men jag har kollar runt på 375-450L, spelar inte längden en stor roll i det hela?
Mvh Ola
Daniel-Odell
jo längd är mycket viktigt när det gäller att försöka husera de större CA ciklliderna med varandra.
walle_1
citat:Jinnarparen, 540liters är lika långt säger du, tyvärr är mitt kar på 325L inte på 375. Mitt kar är alltså 130*50*50cm men jag har kollar runt på 375-450L, spelar inte längden en stor roll i det hela?
Jinnarparen menade att om du ska köpa ett 375 så kan du lika gärna skaffa ett 540 eftersom det är bredare och högre men inte längre.
citat:Walle - trakigt snygg jagga - balla farger. Ar det nya belysningen som har hjalpt till att fa fram det blaa i fenorna och roda ogat?
Tackar, det kanske inte syns på bilderna men han har blivit ganska grov nu, och bred över ryggen. Jo det är aquarelle röret som gör att de röda blir mycket fint, även oscarn ser bättre ut. Även blått syns bättre med aquarelle men mitt powerglo gör nog mest på den blåa sidan.
FI
walle: Jepp, han börjar definitivt se grov ut nu. Och vilka fenor! Vackert! :)
Hur stor är han nu? En bit över 20cm va?
Eventuellt så slänger även jag upp några nya bilder på karet och fiskarna lite senare, leken är ju över nu så jag tänkte jämna ut gruset litegrann och göra lite fint i samband med rengörningen idag, lyckas jag få fram några fina bilder så lägger jag upp dem i bildarkivet.
Mvh Fredrik Isaksson