Daniel-Odell
jag har pictusmalar med mina jaggor. en mal å en jagga delar grotta. tog en vecka för malen att övertyga jaggan om att de skulle bli sambos. va rätt kul å se.
Ola
Okej, verkar ju bra!
Mattias-Nilsson
Var i S.Sandby och kollade lite idag och i karet som för några veckor sen höll ett helt gäng bleka(nästan svarta) jaggor fanns idag ett par som lekt, hanen typ 15cm, honan lite mindre. Makalöst vad den store hanen växt på denna korta tid och vilken färgförändring! Nu var karet inte på mer än typ 50-60l och innehöll c:a 10-20 små jaggor till , så resten av jaggorna låg vid ytan helt svarta och med gott om sår tyvärr....
Men det verkar vara väldigt intressanta firrar!! Det är nog inte omöjligt att jag skaffar jaggor till mitt kommande kar(förmodligen 720 el. 660l), ev. försöker jag med påfåglar, borde det inte funka hyfsat om man skaffar lite större påfåglar än jaggor? Det verkar ju vara några här som fått det att funka någotsånär?
Finns det nån här i Malmö-trakten som man kan komma och kolla lite hos? Skulle vara kul.
Mvh
Mattias
Mattias-Nilsson
eller om man måste skippa påfåglarna, kanske ett par Jack Dempsy och ett par texasciklider skulle funka bättre? Dock är nog texasen lite svår att hitta här nere i skåne, har bara sett den några gånger och då typ 3-5cm, är väl risk att även om man köper små jaggor så växer de fort ifrån andra arter
Ola
Hej,
Mattias,
Simontorp har Texasciklid.
Jag bor i malmö och har jaggor, tyvärr är det kaos hemma hos mig när det gäller akvarier, håller på att sälja hit och dit tittar på troffar osv...
Mvh Ola
Mattias-Nilsson
Jaså simontorp har, minsann, men är inte dom i storlek mini? Det är enda storleken jag sett i affär....
imported
Mattias ,
med storre kar , mer gomstallen sa forsvinner den svarta fargen snabbt och jaguarer laks snabbt.
walle_1
Min jagga blev ganska rädd av sig efter att oscarn försvann. Verkade som dom hade nåt tillsammans:)
Han har iaf käkat upp 8 st norska flaggtetror som jag skaffade i lördags. Det finns nu 2 st kvar.
Ricard
HEJ PÅ ER!
Är det ngn som har koll på om Zoomässan i Kungsbacka har P. managuensis? Ska dit på lördag och är suuugen...
Daniel-Odell
ring å kolla, de hadde när jag var där för ett par månader sen.
walle_1
citat:ett helt gäng bleka(nästan svarta) jaggor
Ööhh, om dom är blek är dom väl inte svart?
Mattias-Nilsson
Vad sägs om Jaggor, Texas i 720l? Kanske provar med påfåglar oxå( vill verkligen ha påfåglar...) skulle det inte funka får jag flytta nån av dom, men finns det en chans att det funkar någotsånär?
Mvh
Mattias
FI
Det kan nog fungera, i alla fall texascikliderna. Det enda du måste tänka på är att texascikliderna växer saktare och blir mindre än jaggorna, de bör nog ha lite försprång för att det ska fungera i längden. Samtidigt så får de inte vara för stora då jaggorna kommer ner i karet eftersom jaggor inte är särskilt aggressiva då de är mindre, det är däremot texasciklider...
Påfåglarna kan nog bli kniviga i en sån kombination, walle försökte ju och det fungerade bra ett tag men påfågeln fick det sedan för kämpigt och rent generellt så är det precis så det brukar gå, påfåglar är väldigt snälla även jämfört med de enligt mig ganska snälla jaguarcikliderna. Jag har haft påfåglar, både stora och små, och de har aldrig kunnat hävda sig mot aggressivare arter, de verkar inte veta hur de ska försvara sig, de bara vänder andra sidan till så att säga...
Men texas och jaggor kan nog fungera.
Jag har ju för övrigt den kombinationen i 222-litrarn idag, det enda kvarvarande ynglet från jaggornas första lyckade lek går tillsamman med några små texasciklider och en herrans massa andra småttingar i 222-litrarn. Än så länge så fungerar allt kanon, men alla är som sagt små så det är ju osäkert hur det funkar då de blir större.
Mvh Fredrik Isaksson
walle_1
Ja visst hade det fungerat ett bratag till med oscarn, men det verkade som att attackerna från jaggan kom allt tätare hela tiden. Dessutom var jag mer intresserad av att få ett gäddpar, oscarn blir ju bra mycket större så jag har måsta bytt den i framtiden i alla fall. Jag vet inte hur det hade gått om jag spart oscarn men troligen hade våldet trappats upp ju större jaggan blev. Ormhuvvet har också blivit mer aktiv sedan oscarn såldes men nu har gäddan börjat tracka han istället. Men gäddan ger han iaf tillbaka på eftersom den inte är så stor än.
walle_1
Mätte jaggan idag, han var ca 22-23 cm :)
FI
walle: Ruskigt vad snabbt han växer! Visst köpte du honom i februari eller nåt sånt? Har han börjat växa långsammare än eller växer han fortfarande i samma takt som i början?
Jag mätte mina jaggor alldeles nyss, det är svårt att mäta exakt men hanen är nu drygt 26cm, eventuellt 27cm och honan drygt 22cm. De har vuxit max 1 cm de senaste 4 månaderna... Hyffsat skumt. Men det har förmodligen med leken att göra, de leker ju fortfarande varje månad och det tär väl på krafterna antar jag. Eller också så är det kosten(numera endast pellets och foderfisk) som är felaktig.
Hur som helst så är det lite trist, jag hade gärna sett att hanen åtminstone speedade på upp till 30cm och sedan började stanna av, han ser fortfarande lite fjesig ut och karet kan stundtals kännas lite tomt då det inte går att fylla ut det med en massa andra fiskar... 30-35cm hade varit optimalt i 375an. :)
Så här ser karet ut nu idag. Lite stökigare än vanligt men perfekt för zonatumen inför jaggornas kommande lek.
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=loadimage&gallery=15&image=akvarium_375_02.jpg
Mvh Fredrik Isaksson
Ola
Hej,
Problem igen med jaggorna...
Dom går ju i ett 250L kar just nu.
Innan katastrofen med 325an som gick sönder så hade dom blivit mindre och minder skygga dom käkade ordentligt också.
Men nu när dom går i 250an så är dom skygga som in i! simmar som pingisbollar mellan rutorna! ajaj.
Hur kan det har blivit såhär?
Mvh Ola
imported
Slang ner nagra vaxter, blomkrukor eller annat dom kan gomma sig bakom och dampa belysningen. Dom kanner sig skrajsna och skygga. Satt garna in nagra zebraciklider som kommer att fa jaguarerna att tanka pa annat.
walle_1
japp, köpte han i februari, 8:e tror jag det var. Han har saktat ner ganska mycket i växten nu. Men jag antar att han växer fortare än dina eftersom han aldrig har lekt.
Grymt snygga växter du har FI, mina växter ser ut som alger. Dom är eller rättare sagt var helt översållade med alger, men nu är dom rengjorda. Hoppas dom börjar växa nu. Kör du med näring åt dina?
FI
walle: Tidigare så har jag aldrig kört med växtnäring men då dessa växter planterades så tryckte jag ner några kulor som innehöll allt växterna skulle behöva, det verkar ha gett utdelning. Jag har även bytt ut Marine-Glo-röret mot ett Power-Glo, detta kan eventuellt ha hjälpt växterna att klara sig bättre.
Jaguarna har för övrigt precis lagt ägg, här är ett par bilder. Notera speciellt honans färgteckning, just vid leken så får hon guldaktiga prickar på buken.
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=loadimage&gallery=22&image=jaguarciklid_agg20.jpg
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=loadimage&gallery=22&image=jaguarciklid_agg21.jpg
Här är en bild på karet ur en annan vinkel än tidigare, här ser man all den bråte jag har slängt ner de senaste veckorna, kolstenar och skiffer överallt... Fiskarna verkar gilla det men kameran pallar knappt med alla dessa mörka färger så bilderna blir tyvärr lite för mörka.
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=loadimage&gallery=15&image=akvarium_375_03.jpg
Mvh Fredrik Isaksson