Ricard
HEJ IGEN!
Jag har blivit biten!
Alltså, inte så att det blöder från fingrarna, men plånboken komemr att "blöda" så småningom... Fredrik, tack för ditt passionerade sätt att skriva om dessa firrar. Det har smittat.
Mvh
Ricard
chrillo
Har postat lite bilder på mojos forum. Fick fina kommentarer om karet och jagghanen. Mojo gillade honom :). Roligt att höra att man lyckats med ett kar nån gång :P.
imported
FI - jo Sonny ar storsta sonen. Ser ut som pappa lite?
Han ar den aggressivaste jaggan jag nagansin har haft redan nu vid 7cm.
Daniel-Odell
hohoho chrillo å FI's jaggor är syskon iallafalll, shit va lika de är i kroppen.
INXS din jagga är precis en sån jagga jag vill ha, perfekt färg å form.
chrillo: snyggt jagga-kar!
Ola
Chrillo, skit snyggt! sanden gör helt klart mkt, vad är det för sand?
det börjar lukta lek för mina jaggor nu... hanen skakar framför honan... Han har även början gräva runt lite.
Mvh
FI
"det börjar lukta lek för mina jaggor nu... hanen skakar framför honan... Han har även början gräva runt lite."
Kul att höra Ola. :)
Har de även börjat bli mindre skygga sedan du flyttade dem upp till rummet?
Här hos mig så har det blivit lite problem... Zonatumen har nu ett stort vitt och ganska djupt sår på huvudet, det hänger även någon slamsa och dinglar... Ser inte alls bra ut. :(
Jag har inte sett jaggorna attackera henne(jo det är en hona) så pass mycket att en sådan skada skall ha uppståt men jag antar att de passar på under natten eller då jag inte är hemma, jag förstår i alla fall inte var skadan ska ha kommit från om det inte är från jaggorna. Jaggornas yngel är snart frisimmande och då lär det knappast bli bättre, jag ska vänta någon dag till men som det ser ut nu så får jag nog förbereda zonatumen för en flytt till 222-litrarn igen. Trist.
Mvh Fredrik Isaksson
imported
FI,
Jag har markt att manga skador som uppstar pa fisk i ett aggressivt kar ar pa grund av att fisken har simmat in i nagan av dekorationerna och skadat sig sjalv.
Det ar klart att nar det blir lek sa jagas fisk ivag och inkraktaren sa val som bevakaren skadar sig ofta.
Troligen kan det minimaliseras med att ta bort dekorationer som ar skarpa och kan skada fisken.
Ola
Minder skygga tror jag inte dom har hunnit bli men det är klart mer rörelse runt karet nu än det vart innan. hanen är inte riktigt lika mörk i kroppen längre.
Ibland så lägger dom sig under en sten och trycker när jag precis satt mig vid karet men dom kommer fram efter några minuter...
Jag tryckte ned en hyffsat stor vattenpest bunke mitt i karet ändå uppe vid bakrunden, den har så klart hanen rykt upp nu hehe...
Den mörka bakrunden gör kanske också att fiskarna blir mindre skygga (kanske känner sig mer trygga då)? vem vet?
Jag är iaf rätt så nöjd med inredningen.
Men vill så gärna ha ett par centraler till där i!! För att få fram svaret på det finns det väl bara en sak att göra, nämnligen testa sig fram?
Salvinin är kanske lite liten?
Oscar vetifan var problemet skulle ligga?
Texas sugen på=)
Guldsöm mkt fin vet dock inte hur den skulle funka, kanske inte riktigt tillräklit agro?
Sebracikliden är väl sissta utvägen, tror den blir lite för liten + att den har inte fallit mig helt i smak än.
Jack dempsey kanske för liten?
Vilken skulle ni satsat på?
Har du bild på såret på Zonatumen? Låter ju inte allt för bra kanske tag bort den nu under leken och hoppas på att det funkar om någon vecka igen?
Mvh
walle_1
Håller med orm, chrillos jagga har precis samma uppfenor som FI:s har. Med det menar jag att den bakre delen av rygg och analfenan står upp respektive ner väldigt mycket. Dessutom en hög kropp.
Ricard
HEJ OLA, FREDRIK & ALLIHOP...
Svart sand, är det ngn som har det..? Jag vet att det finns en variant som jag tror heter bassalt eller ngt i den stilen. När jag håller på med killis (äägläggande tandkarp) så trycker hanen ner honan mot substratet och det gör att bassaltet inte går at använda då det är lite "vasst". Har ngn erfarenhet av detta???
Sandkornens storlek - finns det gränser..? Det finns ju sand som är mer som rund småsten på 20-25mm. Det blir mer som sten än sand.
Varför jag undrar är för att jag tror att svart botten vore riktigt snyggt för dessa firra och om man tänker sig ngn L-mal också så blir det inte tråkigt...
Cirkulation - är det för mkt att köra runt 5000l/h i ett 600-literskar..?
Ricard
FI
citat:Ursprungligen skickat av Ola
Vilken skulle ni satsat på?
Jag hade provat med antingen sebraciklider, citrinellumciklider eller texasciklider, om det skulle fungera eller ej är omöjligt att veta men någon av dessa ciklider hade i alla fall varit de första försökskaninerna.
citat:Ursprungligen skickat av Ola
Har du bild på såret på Zonatumen? Låter ju inte allt för bra kanske tag bort den nu under leken och hoppas på att det funkar om någon vecka igen?
Jo det är så jag funderar att göra, det känns lite vanskligt att bara sitta och vänta då en olycka kan ske väldigt snabbt med den här typen av fiskar.
Här är en bild på zonatumen och såret, det är lite suddigt men man ser i alla fall att det är som en liten grop i huvudet... Ser otäckt ut.
http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/zonata21_skadad.jpg
Jag ska köra ner lite salt i karet i morgon bara så att läkeprocessen går lite snabbare och så att det inte blir något jobbigt svampangrepp eller nåt.
Mvh Fredrik Isaksson
imported
Orm - tackar!
Ola - det viktigaste med kombinationer ar att dom introduceras samtidigt sa ingen har hemmaplan, det hjalper ocksa mycket om dom introduceras nar dom ar sma (4-8cm) satt garna in ett par extra for man forlorar ofta nagra och det ar lattare att ta tilbaka extra fisk an att forsoka introducera en ny fisk i en kombination som redan funkar.
Om du har ordentlig storlek, bra inredning med gomstallen sa funkar manga kombinationer.
Dessa har jag haft med jaggor:
Zebra ciklid - zebrorna var mycket mindre och fick passa sig eller fa mycket stryk , nar jaggorna lekte sa blev det slut med zebrorna.
Har man zebror som ar storre och introducerar dom med jaguarer som ar av liknande storlek kan det nog funka. Jag har just nu ett kar med sma zebror (3-4 cm) och sma jaggor (4-7cm) det ar en del brak men det funkar.
Jack Dempsey - dom verkar ha mycket olika temperament och beroende pa vilken fisk man har kan det funka eller ej. Jag har haft en och annan Dempsey som blev fladd over natten medans jag nu har en valdigt fin Dempsey pa ca 18-20 cm med en jagga som ar ung 22 cm och jaggan far passa sig for Jack Dempseyn.
Salvini - detta ar en mycket fin fisk som verkar halla sig undan nar det ser ut som om nagan ar starkare och den inte kan havda sig. Min ar problemfri och haller sig undan fran jaggan utan att vara direkt radd.
Texas - carpinte/vanlig texas ar en mycket snygg ciklid som enligt min lilla erfarenhet ar otroligt ettrig och kan slita sonder storre firrar. Om du startar tidigt kan det nog funka bra.
Ola
FI, såret ser rätt djupt ut...
INXS, Det med att ingen hemmaplan gör nog en stor roll i det hela. Karet har nu varit igång med den nya inredningen sedan söndags. Är det för sent att dra i lite ny fisk där?
imported
Om du inte vill ommoblera igen sa kan man gora sahar:
Fixa nagra storre plast vaxter och satt in sa det ser avdelat och proppat ut - efter en vecka eller sa nar fisken har lugnat ner sig och vant sig kan du ta bort dom , en i taget och vanta nagra dagar efter varja medans du iaktar fiskarnas beteende.
Om du vill spara slantarna kan du ta en svart sopsack och klippa up den i strimlor. Ta ett gang strimlor och klam en sten i mitten med en gummisnodd - droppa ner nagra sadana i karet och nagra flytande sa har det samma effekt ( inte lika snyggt men efter ett par veckor tar man ju bort dom).
Ola
INXS, förstod inte riktigt hur man skulle göra mes strimlorna. Stenen,gummbibad och strumlorna? Skall man sätta strimlorna på stenen med gummbiband? det "delar" inte av karet så bra väl? inte mer än en sten hade gjort.. hum..
Mvh
Daniel-Odell
de flyter rakt upp :D
) ) ) ( )
( ( ( ) (
) ) ) ( )
( ( ( ) (
O O O O O
hajjar du? :D
imported
Orm !! Nu skall jag skryta - det ar jul tidigt!!!
Packad just upp ett paket fran Jeff Rapps: 7st V argentea !! 6st Geo. Tapajo Redhead, 4st P polleni och ett par andra sma grejor.
Skall saga att jag har lart mig lite om hur man skall handskas med ny fisk pa sista tiden.
Dom ar just nu pa dropp aklimatisering och ar stressade sa fargen syns inte sa bra men V argenteaorna ser jakligt koola ut. Han har nagra nu sa om du skall bestalla kan du nog nypa nagra.
Fick flytta om lite grann for att fa plats med allt - nu ar det sluthandlat for mig pa ett bra tag.
Lilljaggorna fick flytta in med ett gang zebror - han kommer troligen att vaxa till sig snabbt nu.
Jag slanged in dom kvarvarande jaguarynglen, som jag hade tagit ur karet och haft for sig sjalva, in med ett gang guppys som jag bara hade till matning. Det var sakert 150 st fran smayngel till fullvaxta i ett 50 liters , och fan va jaggorna har vaxt och gallrat ut stimmet. Dom har nastan kommit ikapp dom som vaxte upp i sumpen.
Men nu ar det dags att ga och lattja med nya leksakerna :)
imported
Ola ,
Precis som Orm ritade.
Tank dig att du satter en liten sten i en plastpase, den gar ner i botten och du drar en gummisnodd om pa utsidan av pasen sa den sitter fast. Sedan ar det bara att klippa sonder toppen av pasen sa det blir strimlor som sitter fast i botten.
Ola
Tror nog att plast växter blir snyggare hehe, har dessutom några riktiga kvar... Problemet är att mina lysrör är stenkassa!! Växter dör av ljuset iprincip=( vad kostar 2st bra lysror på 120cm? 3-400spenn?
Mvh Ola
Daniel-Odell
INXS: haha fan va fusk. Ring den där Jeff åt mig å säg att han ska svara på mina mail lite fortare, han e grymt seg :D
jag å jinnarparen kommer lägga vår beställning i nästa vecka, min lista ser ut såhär:
5x A. citrinellus - barred 1.25-1.5"
3x A. trimaculatum 3.5" males
6x P. managuense 1.5" (black/white)
5x H. carpintis 'Escondido' 1.25-1.5"
5x V. argentea 1.25-1.5"
jinnarparens lista är dock imponerande, jag är inte så lite avis på hans resurser att husera fisk.
vi räknade ut att snitt-styckpriset på fisken vi beställer, ink frakt å alla avgifter, blir ~80:-
citrinellusarna jag beställer är renrasiga ättlingar från hans egna vildfångade par från Lago Nicaragua, och just den här kullens pappa är cichlidscenes BIG HEAD striped midas :D