citat:Ursprungligen skickat av orm
vi räknade ut att snitt-styckpriset på fisken vi beställer, ink frakt å alla avgifter, blir ~80:-
Jasså det blev inte mer än så? Jag trodde de skulle kosta typ flera hundra kronor styck...
Nåja, jag har ändå inte plats mer fler fiskar så jag får väl köra vidare med de svenska blask-fiskarna jag...
Texascikliderna jag köpte ser däremot ut att bli vackra trots att de inte är "Escondido", de har redan nu vid 3-4cm storlek massor av grönblå prickar över hela kroppen. :)
Det funkar för övrigt oväntat bra med den fiskkombination jag har i 222-litrarn just nu, alla är ju bara ungfiskar och jag kommer givetvis att bli tvungen att gallra rätt hårt då de blir större, men de bråkar nästan ingenting just nu vilket är ganska märkligt då det är ganska många blivande aggro-fiskar i karet. Det är bara nicaraguacikliderna som är lite nitiska av sig och som inte tvekar att ge en närgången besökare ett litet nyp.
Att lilljaggan har blivit en dvärg pga uppväxten står nu klart, han är fortfarande max 6cm och det är bara de nyköpta texascikliderna och en av multispinosorna som inte har vuxit om honom... Men han ser ändå vacker ut och har både ett tydligt mönster och ett superhärligt beteende, han är dessutom extremt orädd av sig vilket aldrig blir tröttsamt. ;) Men det vore kul om han kunde växa till sig lite till så att inte de andra fiskarna ger sig på honom då de blir större. Nicaraguacikliderna växer farligt snabbt och den största är säkert 3ggr så stor som jaggan då den är både grövre, högre och längre. Den kan nog bli farlig om inte lillgaggan växer till sig lite till... Och fengäddorna som växer så det knakar är givetvis ett annat hot mot jaggan även om fengäddorna än så länge inte verkar bry sig i levande foder.
Men än så länge så funkar det som sagt oväntat bra och även om jaguarcikliden är den art jag är mest intresserad av så är det alltid kul att prova lite andra arter också, speciellt nicaraguacikliden och texascikliden. Det kan nog vara bra att vidga sina vyer litegrann också så man inte hamnar utanför här i tråden... ;)
Mvh Fredrik Isaksson