Det var kaos idag i 375an. Jag gjorde något så dumt att jag rubbade den perfekta balansen jag hade och bytte bl.a. in skivtetrorna och den stora pimelodus-malen. Då fick bifasciata-hanen helt plötsligt hjärnsläpp och började jaga skiten ur honorna, i panik så åkte jag iväg och skaffade en fet och skabbig zonata som jag tänkte borde funka som targetfish då den var betydligt större. Men icke då. Det blev istället fetslaggis mellan bifasciata-hanen och den stora zonatan och bifasciatan spöade han formligen skiten ur den stackars zonatan, troligtvis för att han hade två töser i karet, detta fortsatte trots att jag totalt möblerade om karet 4ggr... :(
Att Viejor kunde vara så aggressiva trodde jag aldrig, bifasciatan attackerade så att man hörde tydliga dova smällar på flera meters avstånd, och stackars zonatan som redan sedan tidigare hade stora fula sår fick nu ta emot ännu mer stryk... :(
Nu är det så illa att mina bifasciata är i akvariebutiken och jag väntar just nu på svar från jinnarparen som eventuellt ska köpa vilddjuren.
Så här då allt är över så kan jag bara konstatera att:
1. Jag behärskar inte att husera aggressiva centralamerikanska ciklider.
2. Jaggorna var snälla som lamm jämfört med hormonstinna Viejor.
3. Daniel Odells och Anlis "lugna" petfish-kar lockar mer och mer.
Den skabbiga zonatan går fortfarande kvar i karet och pga min klantighet så bör den väl åtminstone få läka sina sår innan jag tar mig an något annat. Sedan vet jag faktiskt inte vad jag ska stoppa ner i karet... Känns märkligt. Kanske testar jag några mindre ciklidarter och sätter ihop ett lite mer sällskapsaktigt akvarium eller också så testar jag några olika rovmalar eller också så får 375an bli ett "petfish"-kar. Lekande stora centralamerikanare verkar ju i alla fall inte vara något jag behärskar, antingen så är karet för litet eller också så är jag bara inkompetent... ;P Det funkar i alla fall inte.
Här är en bild på zonatan nu då karet är tömt på fisk och inrett med lite växter.
http://erland.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Ciklider:Zonatumciklid:Zonata_Big01.jpg
Mvh Fredrik Isaksson