Gissa varför Räkan blir röd när den kokas, jag gissar på att dom du använder är röda i skalet? =)
Citat från http://www.gfa.se/Skaldjurspigmentering.htm
"Färgen hos skaldjur är först och främst beroende på närvaron av pigment som kallas karotenoider Dessa finns i både kött och skal. Det vanligaste pigmentet är astaxanthin, som är helt rött. Detta pigment ger laxen dess röda färg eftersom pigmentet inlagras i laxköttet. När pigmentet kombineras ihop med olika proteiner så kan det bilda olika färger. Vissa kombinationer kan ge upphov till blå färger så att skalet blir blått. Andra proteiner kan kombineras med astaxanthin och bilda gröna färger i skaldjurens rom och ägg"
Vad skall man säga!:D Under min utbildning inom resturangbranchen hade jag förmånen att ha praktik på bla. en båt som fångade räkor. och till viss del är det rätt ang dom artiklar du hänvisar till men med ett litet undan tag. Nordhavsräkan e röd redan vid fångst medans andra e gråa. dom kokas direkt på båten och då tillsäts ett pulver vars innehåll jag inte fick veta, och detta gör räkan så röd vi vill ha den, annars hade den blivigt kass i färgen ur konumenters synpunkt. När det gäller kräftor och hummrar behövs inte den tillsatts pga följande::::
Hos okokt hummer finns i skalet ett blått proteinkomplex som kallas alfa-krustacyanin. Detta pigment innehåller 16 enheter, vardera bestående av en aminosyrekedja (proteindelen) och en molekyl av karotenoiden astaxantin. Astaxantinet ger komplexet dess färg. Vid kokning lösgöres helt enkelt astaxantinmolekylerna från aminosyrekedjorna och byter därvid färg till rött.
Detta gör att man INTE BEHÖVER tillsätta färgpulver..
Men det finns i alla skaldjur en viss mängd astaxantinmolekylerna vilket vill säga astaxantin, och det gäller även tigeräkor vilka många gånger e gråa då dessa säljes okokta. men även om dom kokas så blir dom inte röda men INNEHÅLLER ÄNDÅ ASTAXANTIN.....
Men tillräklig naturlig mängd för rödfärgning innehåller bara nordhav räkor,kräftor, hummer och krabba..
Så även den som gör mix av tigerräkor får astaxantin i firrarna. Och tur e det då vf fiskar(troffar) får i sig detta genom dom kräftdjur som finns i algmattan dom naturligt betar på i sjön........;);) Sedan e det en sak som vi inte skall glömma, -astaxantinmolekylerna är en karotenioider som INTE är vattenlöslig(förutom vidhögre temperaturer typ kokning, molekylförändring tror jag det kallas) utan fettlöslig så det e frågan om det som finns i skaldjur naturligt verkligen färgar fisken. Jag tror intr det men men, astaxantinpulver som vi tillsätter i tex räkmix är en utvunnen prudukt vilket gör att den är vattenlöslig och kan färga det den kommer i kontakt men....
Tror inte detta gör er klokare men det kan om inte annat sätta igång tankeverksamheten lite xtra, även på mig själva;);)