citat:Ursprungligen skickat av walle_1
FI:
Visst kan det vara snyggt med lite grönalger på inredningen men när det blir en matta med blågröna bakterier på gruset och små gröna penslar fulla frontrutan som vajar i strömmen så är det inte vackert längre.
Jasså det var så illa, jag trodde du bara hade lite vacker grönska. Hur många algätande malar har du i karet? Har du några andra bottenstädare som tar reda på foderresterna?
Jag har två fullvuxna ancistrus och en 20cm stor gibbiceps som käkar alger hela dagarna, sedan har jag även en del andra bottenlevande fiskar som håller karet rent från foderrester. Så om det blir alger här hos mig så blir det grönalger och det gör inte så mycket så länge det inte går till överdrift. Men på framrutan får det absolut inte växa alger, där går min gräns.
Ruskigt tråkigt om jaggan skulle bli krokodilmat, iofs så är det ju bättre än att han går i ett butikskar, men ändå. Tyvärr så är det väl så det kan sluta för den här typen av fiskar, inte just att de blir krokodilmat kanske men att de till slut avlivas. Tyvärr så är vi lite för få här i sverige som håller på med stora ciklider. Innan jag sålde mina jaggor så fick jag ett tips om en person som bodde i Arvidsjaur eller nåt sånt, han köpte tydligen upp stora ciklider och antingen hade dem själv eller sålde vidare dom till Norge där marknaden för stora ciklider var betydligt bättre.
Fördelen för oss som håller på med stora fiskar är väl att det bristande intresset hos övriga akvarister gör att priserna går ner för oss som verkligen är intresserad. Mina 3st bifasciata fick jag för 300 spänn, Zonatan för en hundring, jaguarparet fick jag 500 spänn för i inbyte. Så det är ju inga stora pengar jämfört med om man skulle hålla på med diskus, L-malar eller andra på marknaden mer eftertraktade arter.
Ni som bor i södra sverige, är det samma hos er eller får ni betala mer för stora ciklider än vi här uppe i norr?
Mvh Fredrik Isaksson