citat:Ursprungligen skickat av Mattias Andersson
FI: Vilken "foderfisk" tycker du har visat sig mest lämplig??
Det beror på rovfiskens storlek och vad man är ute efter. Då mina jaguarer var små så tyckte jag jättedanior var perfekta, de klarade sig undan de flesta spontana attacker vilket gjorde att jaguarerna tvingades smyga på bytena vilket var precis vad jag ville. De första "foderfiskarna" var dock sajicaciklider och det var då de gick i karet som jag såg de ballaste jakterna, jättedanior snurrar ju främst omkring uppe vid ytan och jakten på dem blir därför lite endimensionell, sajicacikliderna simmade runt precis överallt och då fick man verkligen se varför jaguarcikliden kallas rovfisk. Det var då de började plocka sajicorna som jag fastnade på allvar för jaggorna. Det är synd att det är så svårt att hitta liknande foderfiskar till jaggorna då de blir större, att mata med sajicaciklider blir inte biligt om man inte föder upp dem själv och att föda upp sajicaciklider till en storlek som funkar bra till stora jaggor tar ju ett tag...
Själv gick jag över till guldfisk då mina jaggor blev större, de gav väl inte upphov till någon intressant smygjakt direkt men jaggorna fick ju i alla fall jaga.
Just nu så har jag skaffat mig natalciklider, Oreochromis mossambicus, en stor afrikansk munruvare som kan leva tätt inpå varandra, som inte är så aggressiv, som är extremt lättlekt och som kan spotta ut ett par hundra 1-1,5cm stora yngel per månad, ynglena ska dessutom växa väldigt snabbt. Kanske den ultimata foderfisken? Vi får se.
Mvh Fredrik