citat:Ursprungligen skickat av Fabbo
Om man tar en fisk ur naturen för sitt eget nöje
så måste man göra sitt bästa för att skapa en
omgivning som liknar den i naturen.
Precis.
Mr.Fish, Är det inte nog att vi håller fiskarna fågna i små glasbehållare? Ska vi dessutom tvinga dem till att bli något de inte är?
Samtliga fiskar är skapta för att få tag på sin föda på ett visst sätt, som akvarist så är det vår skyldighet att ge dem möjligheten att använda de färdigheter och tillgångar de har för att få tag på födan på detta sätt, allt annat är en form av djurplågeri som jag ser det.
Att plocka bort möjligheten för en rovfisk att jaga är som att plocka bort möjligheten för en corydoras eller jordätare att sila igenom sanden efter föda. Fiskarna kan inte bete sig naturligt hur gärna de än vill...
Nu blir det kanske lite dyrt att uteslutande mata rovfiskar med levandefoder men jag ser det som en självklarhet och en nödvändighet att åtminstone någon gång då och då låta dem få bete sig som de rovfiskar de faktiskt är.
För övrigt så kan man inte ens ha levandefödare utan att se fiskar bli mat åt andra fiskar så jag förstår inte vad som är så upprörande. Att mindre fiskar blir uppätna av större fiskar är väl det mest naturliga som sker i akvarium förutom möjligtvis leken.
Det handlar alltså inte om att vissa fiskar är bättre eller sämre än andra, det handlar om vad som är naturligt. Att sedan billiga fiskar som jättedanior och tetror används som foder är självklart, man köper ju inte gärna en rocka för 2000 spänn och skär ner i småbitar som mat...
Annars så är det ju vanligt att folk odlar foderfisk, t.ex. guppy, sebraciklider, malawiciklider osv. Men fiskpriserna i Sverige är tyvärr så pass låga att det nästan blir lika billigt att köpa maten än att odla själv, sedan är det ju givetvis enklare.