citat:Men hur ser det statistiskt ut i andra halvlek (höst/vinter) med nyregistreringar?
Självklart blir det alltid flest nya medlemmar i början av året - dock är hösten bättre än sommaren. Det brukar också vara en liten topp innan nummer 4 eftersom dels så kommer almanackan swamtidigt med nr 4 och så brukar bonuserbjudandet vara i samma veva.
Sedan nummer 2 kom ut så har det blivit 32 nya medlemmar. Jag skulle tippa att det tillkommer ca. 50-70 ytterligare medlemmar under året och det gör väl att ökningen under 2004 ligger i ungefär samma nivå som under 2003 och året dessförinnan.
Det kan också vara värt att nämna att 203 av de som var medlemmar under 2003 inte har förnyat sitt medlemskap för 2004 - detta är ett tämligen normalt "svinn".
citat:Styrelsen och andra ideellt arbetande gör ett riktigt bra arbete, men även "vanliga" medlemmar (mig inkluderad) hjälper till mer i nyrekryteringen efter vad jag sett. Det känns verkligen trevligt med detta engagemang.
Håller helt med och den viktigaste marknadsföringen är utan tvekan idag webben - främst naturligtvis ciklid.se men i viss mån även zoopet.com. Dessvärre är det dock rätt få NCS-marknadsförare som är aktiva på t.ex. Akvarieguiden och norska Nettakvariet som ju också är ganska stora akvariehemsidor.
Inför skickades det också ut ett antal inbetalningskort, affischer samt info till ett drygt 30-tal ciklidaffärer, samt till sveriges samtliga akvarieföreningar - om detta har gett resultat är dock svårt att sia om. Utfallet blev dock inte exceptionellt bra för i så fall hade vi nog kunnat notera det på något sätt.
Den viktigaste marknadsföreningsåtgärden är utan tvekan den som enskilda personer gör på webben samt i sina föreningar och alla dessa som "arbetar" i det tysta är de som vi främst kan tacka för att vi blir fler medlemmar hela tiden. Dock i kombination med att Ciklidbladet hela tiden blir bättre och bättre.
Ciklidhälsningar
Kjell