Mike_Noren
Ola SvenssonJa, citatet ja, men inte att det hjalper osmoreguleringen vid stress samt att det okar slemproduktionen vilket star i lanken.
Aha, sorry, trodde länken var till citatet.
Just de här två anledningarna ställer jag mig dock personligen tveksam till.
Ola-Svensson
Vad staller du dig tveksam till? Att det hjalper skadad fisk ser jag som ett faktum.
tropfrog
Vad menas med DH?
MVH
Magnus
Ola-Svensson
Kalle-Maja
Oj vilken fart det blev på den här tråden. Tack Mike och Styrsö för ytterligare info, nu måste jag tänka ett tag i lugn och ro. Visst Patrik ska jag hålla er uppdaterade. Det går så himla långsamt bara för mig, antar att jag jobbar för mycket eller nåt. Köper på mig massa prylar som jag får kallfrossa av innan driftsättning. Istället för att experimentera vill jag oxå fatta "allt" innan jag testar. Feg, lat eller trögfattad?
I väntan på MH-armaturer från Tyskland och mitt hemmabygge roddar jag med det jag har. Är intresserad av odling men har inga större erfarenheter. Har nu satt över ett par Ap hongsloi från mitt sällskapskar till ett eget 80-liters. Dom går i 23 grader och jag försöker sura ner med alkottar. Har bara kommit ner till 6,8 på två dagar. Tänkte köpa till en hona eller två och höja till 27 grader när jag fått ner pH-värdet. Vet inte bästa sätt. I ett annat sammanhang testade jag fosforsyra(40 ml/100 l 10%-igt gav pH 6,4) och det funkade men bara en dag eller två. Läste på discus-johans sida om svarttorv och t o m saltsyra. Hur skulle ni göra?
eberhardt
Ner med PH
Hej Alkottar går alldeles utmärkt att anvenda svart torv kann avhärda vattnet förmycket PH kann dyka för fort ned det är betre med vanlig torv ej svart torv . Syror är ej bra att anvenda sig av. Det fins ett till sett att göra bra vatten till Apistograma det är RO vatten DVS Omvendossmos Bra led tal ca 50 mickro simens Ph ca 6,0 kan even gå ner till 5,0 Nu får mann vara mycket för sicktig med torv PH kan dyka mycket fort om man till setter för mycket på en gång.
PatrikMalmo
Kalle,
det går långsamt här också, med flera saker. Förmodligen för att jag just nu jobbar med allt samtidigt. Så är livet ibland liksom. Ser dig varken som lat, feg eller trögfattad - klart tecken på nedvärdering. Skit i sådant.
Ang. A. hongsloi:
Eget kar låter bra. Storleken låter också bra, om det är massa gömslen i det och gärna ett par Guppys vid ytan (firrarna blir mindre skygga då). Kommer du ner i pH under sju är det fint, prova att mata upp firrarna och testa lek (vattenbyten triggar oftast). Kruxet med pH kan vara fördelning hannar/honor på ynglen, men det kan även bero på temperatur. Olika för olika arter, och jag är otillräckligt erfaren/påläst för att rekommendera något specifikt till just hongsloi. Fosforsyra ger resultat i det långa loppet. Svarttorv helt ok, men det är olika från olika batcher hur de funkar. För mig är saltsyra verklig varning - hade ALDRIG haft ner det i mina kar. Men det är jag det. Bäst är RO-vatten som man kan trixa med som man vill, enligt min mening.
Edit: eberhardt var kvickare - RO-vatten är bäst, men man får vara lite försiktig med det.
Hilsen,
P
Kalle-Maja
Tack för det, nu blev jag geistad. Kanske inte behöver mickla särskilt mycket mer med det kemiska just nu. Köper några guppys i helgen och försöker sen trigga igång dom.
RO har jag funderat på. Köper gärna allt man kan behöva, det känns som rena julafton med alla braåhagrejer som finns till den här hobbyn. Men sen har vi det där med driftsättningen...Jag bor i en tvåa på 65 kvm och har ingen lokal så det kanske blir lite knepigt. Börjar redan se ut som en zooaffär här hemma. Blev ganska nyligen singel och är rädd att det kan permanenteras om jag fortsätter i den här takten. Min senaste investering var en grön regnvattentunna på 200 liter som står i sovrummet, ingen beaver trap direkt:-). En idé är att koppla på RO-anläggningen till rören som går till köksvattenkranen och ha den i skåpet under diskbänken. Men jag vet inte riktigt hur det fungerar. Finns det husmäklare här borde det väl finnas nå´n rörmokare oxå. Hur stora avtappningskärl behöver man ha?
Mike_Noren
Ola SvenssonVad staller du dig tveksam till? Att det hjalper skadad fisk ser jag som ett faktum.
Jag ställer mig tveksam till att just de två mekanismerna (minskad "osmotisk stress" och ökad slemavsöndring) spelar nån betydande roll, eller rentav är stressfaktorer i sig.
LN
Jag använder enbart osmosvatten i mina kar (har helt enkelt fördåligt kranvatten).
Funkar hur bra som helst. Saltar med Axal tabletter 69kr/25 kg. Tillsätter även bikarbonat.
Inga sjukdomar, ständigt tuggande honor och dom färgar bra.
Har just nu 70-90 multifasciatus i mitt 130 liters Tanganyika. Jag kan säga en sak och det är att dom ynglar något kopiöst med osmosvatten.
Mina mbunas leker även dom ofta vid osmosvattenbyte. Jag kan inte säga hur ofta dom leker normalt men jag har aldrig mindre än två honor som tuggar (har 20 mbunas i karet)
Har mitt osmosfilter fast installerat i tvättstugan och använder 25 litersdunkar som vattenreservoarer. Har fixat dunkarna på bilverkstäder. Dom använder tydligen en hel del destilerat vatten där och dom bara hivar dunkarna när dom är tomma.
PatrikMalmo
Kalle,
prova och se - tror inte du behöver trixa så mycket mer kemiskt. Bra med regnvattentunna annars, visste inte att det fanns sådan hos dig. Enkelt att tillverka schysst vatten då. Köp en bal ogödslad trädgårdstorv, en stor sil/hink att borra hål i. Fyll silen/hinken med torv, lägg i toppen av tunnan och låt en liten pump köra upp vatten över torven hela tiden. Vattnet cirkulerar fint och på ett par dagar har du perfekt Apisto-vatten (om torven är bra). 200 liter vatten kan du byta med rätt länge i ett 80-liters kar. I tunnan i lokalen har vi bara lagt ner en strumpa med torv för att ta udden av en del fula saker i vattnet, samt att vi genomluftar vattnet konstant.
RO är annars enkelt det med. Idag finns fina små anläggningar som går fint att skruva upp i badrummet (glöm inte silicona skruvarna i väggen ordentligt). Inte överdrivet dyra längre heller. Som uppsamlingskärl har jag använt 25 liters dunkar - ska ju gå att flytta vattnet till karet också och dunkarna är enkla att stuva undan vid eventuellt dambesök... Blanda ut RO-vattnet med kranvatten så du får tillbaks lite buffertkapacitet/mineraler.
Hilsen,
P
Ola-Svensson
Mike_NorenJag ställer mig tveksam till att just de två mekanismerna (minskad "osmotisk stress" och ökad slemavsöndring) spelar nån betydande roll, eller rentav är stressfaktorer i sig.
Nar en fisk borjar "vingla" sa tyder det pa att den har for mycket vatten i sig och inte kan styra sig sjalv pga stord jonbalans. Detta fixar man inom en halvtimme med salt. En fisk som ar doende i vita prick raddas enkelt med salt. Detta ar bade saker jag last och har erfarenhet av.
Pa jobbet anvander vi rutinmassigt ratt mycket salt i karantanakvarierna. Malawi och viktoriaciklider blir inte stressade av att bara slangas i en hog salthalt. Jag har forstas inte matt stresshalten men de mar snabbt battre nar de hamnat i lugn och ro och salt).
Mike_Noren
Ola SvenssonNar en fisk borjar "vingla" sa tyder det pa att den har for mycket vatten i sig och inte kan styra sig sjalv pga stord jonbalans. Detta fixar man inom en halvtimme med salt.
Personligen hade jag gissat att den hade problem med nitrit eller ammonium/ak, efter att ha hållits i en transportpåse med skitigt vatten, och då kan salt hjälpa. Varför tror du att den har för mycket vatten i sig?
En fisk som ar doende i vita prick raddas enkelt med salt. Detta ar bade saker jag last och har erfarenhet av.
Vitaprickparasiten är en av de som vanligen är känsliga mot salt pga att den inte kan reglera sitt vatteninnehåll lika bra som fisken kan. Vad hade det med *fiskens* vattenbalans eller slemlager att göra?
Pa jobbet anvander vi rutinmassigt ratt mycket salt i karantanakvarierna. Malawi och viktoriaciklider blir inte stressade av att bara slangas i en hog salthalt. Jag har forstas inte matt stresshalten men de mar snabbt battre nar de hamnat i lugn och ro och salt).
Kanske det, men hur kommer du därifrån till minskad "osmotisk stress" och/eller tjockare slemlager?
IMO funkar salt som alla andra mediciner: det gäller att hitta en dos som är dödlig för de organismer man vill döda, som t.ex. vitaprick eller columnaris, men inte för fisken. Jag tror inte bräckvatten är _bättre_ för fisken än sötvatten, bara mindre skadligt än för genomsnitts-sötvattens-parasiten pga fiskens överlägsna förmåga att kontrollera sin vattenbalans.
Ola-Svensson
Nu skriver jag inte generellt om transport utan om fiskens beteende. Att salt hjalper mot sa kallad osmotisk stress orsakad av skada eller stress ar knappast nagot konstigt pastaende.
I lanken ovan star det att fisken overhydreras vid stress. Det kan man valja att inte tro pa om man vill.
Det brukar pastas att salt (eller annan medicin) inte hjalper mot prickarna pa fisken utan nar de "simmar" till och fran fisken. Fisken daremot lider inte av prickarna utan av att den punkteras da prickarna lamnar den. Da lacker det in vatten och ut salt eftersom att fisken ar saltare an vattnet. Om du har en fisk som ar rejalt angripen av vita prick sa blir den inte friskare av medicin. Det blir den daremot relativt omedelbart av salt.
Att salt funkar som andra medeciner genom att fisken pallar mer an parasiten har jag inget att tillagga om.
Ett langt tillagg:
Min personliga uppfattning ar att orsaken till att folk forr ansag att salt var nodvandigt for Malawi och Tanganyika (1.5 dl/100 liter rekomenderades) var just att det hjalpte mot dalig skotsel genom att motverka nitrit (tillgang pa Cl-), visst forebyggande mot parasiter och aven visst skydd mot overhydrering, ungefar i den ordningen. Salt hjalper ju omedelbart mot begynnande fenrota vilket kanske kan minska sjukdomsutbrott (jag vet inte riktigt hur det gor det och om det kravs en hojning for att fa effekten, kanske gar det inte motverka med konstant hog halt). Nar man skoter akvariet bra sa borde det rimligen vara battre att ha det mer naturligt dvs inget salt. I perioder nar man inte skoter det t ex bortrest langre tid eller rejal overbelastning, sa kanske salt ar en bra ide.
Slutligen har jag last i gamla Akvariet hur de gissade att Malawi och Tanganyikaciklider skulle hallas som andra afrikaner dvs latt surt och mjukt vatten, men att salt kravdes. Det ar mojligt att salt kravs av massor av orsaker om man haller dessa fiskar i mjukt surt vatten.
Kalle-Maja
Ola och Mike, ibland kan jag tycka att era diskussioner är intressanta men ofta känns det faktiskt mer som värdeladdade esoteriska debattinslag som inte leder till samsyn eller ökad förståelse för oss som läser. Använd privatmailen ibland.
Ola-Svensson
Tja, det ligger nog mycket i vad du skriver. Fast den har gangen sa finns det ju en skilnad. Min starka uppfattning, och jag tycker nog att jag har bade litteraturen och erfarenheten bakom mig, ar att en fisk som ligger pa sidan och haller pa att do, den ska behandlas med vattenbyte, genomluftning och salt. Som jag uppfattar Mike, sa kan man lika val strunta i saltet. Jag har den starka overtygelsen att det kan fa folks fiskar att do. Det jag skriver om nu ar ett akut tillstand orsakat av skada (vita prick eller sar) och eller extrem akut stress.
deelay
Kalle-Maja
Dettta är ju faktiskt en ganska intressant diskussion... speciellt som Mike ifrågasätter sånt som många biologer säger och kommit fram till genom åren, vem vet kanske har han rätt, även om det låter långt bort i just denna diskussionen.
Kalle-Maja
Okej okej, jag borde inte skriva "oss" när det är "jag" som tycker. Visst visst, taket är högt här på forumet så det finns plats för tuppfäktning med. Och sist men inte minst tycker jag sakfrågan är intressant i denna senaste dialog.
Se mitt inlägg som ett pedagogiskt tips(om det finns intresse att dela med sig av kunskaperna) om att det kan vara värdefullt att sträva mot en levererad samsyn i st f att ständigt hitta en ny flank att sätta kniven i. Med samsyn menar jag inte att man ska tycka lika utan mer om att försöka prata om samma sak, att försöka förstå varandra och att öppet utan retoriska spetsfundigheter redovisa olikheter i synsätt eller åsikter med tydliga argument.
JK
När det står "650 µS/cm" exempelvis, hur kommer det sig att det står cm och inte l som i liter? Jag förstår inte.
Mikael-W
När det står "650 µS/cm" exempelvis, hur kommer det sig att det står cm och inte l som i liter? Jag förstår inte.
Måttet visar hur bra vätskan leder ström. Därför anger man per längdenhet (mS/m eller µS/cm). Tänk Dig att Du mäter hur bra vätskan leder ström mellan två poler med ett avstånd av 1 cm från den ena polen till den andra.