Ola, kul att du kanske skaffar dig mossambicus, jag såg precis på zoopet att du hade hittat dem på Akvarieteknik.
Här är en bild på honan och skadan jag pratade om tidigare. Så här ser hon alltså ut även nu då hon inte ruvar några ägg eller yngel.
http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/natalciklid16_skadad.jpg
Nej jag har inte sett någon direkt jakt, ynglena har varit så små. Dagen efter att ynglena har spottats/smitit så har det däremot flytit en massa växtblad uppe vid ytan så fengäddorna verkar vänta till det släcks innan de ger sig ut på yngeljakt bland växtligheten
Tony: Kul att det fungerade den här gången, drar du upp ynglena i ett yngelkar eller med föräldrarna?
Jag har tyvärr inga bilder på yngel som har ruvats tiden ut men de som smet iväg i förtid vid första leken fastnade på bild.
http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/natalciklid17_yngel.jpg
Lite suddig bild kanske men kan du se om dina ser ut ungefär så där?
Då honan senare spottade ut dem lite mer planerat så skulle jag tro att de var lite större än så där, lite drygt centimetern enligt mitt ögonmått, då hade de även en liten ryggfena vilket inte de på den här bilden ser ut att ha.
Den närmaste veckan bli intressant för mig, om min stora hona klarade sig utan allvarligare skador och om "påsen" fungerar som den ska så bör de leka igen i slutet av nästa vecka. Hanen har lekdräkt nu så han verkar definitivt sugen.
En sak jag har noterat hos hanen som förbryllar mig en del är att stjärtfenan viks lite konstigt då han flörtar med honan. Han gör som många andra ciklidhanar och slår med fenorna, viftar på svansen, för att pumpa vatten mot honan och visa hur stark han är. Enda problemet är att han viker ihop stjärtfenan på mitten på ett märkligt sätt så det ser inte ut att bli så kraftfulla fenslag. Han viftar dock som en tok på svansen, snabbt och med en stor rörelse. Ser helt galet ut. Som en hund som viftar på svansen typ...
I övrigt så håller han fenan helt fullt utspänd, så det är bara vid uppvaktningen som han gör så där.
Känner du Ola Svensson igen detta beteende eller har min hane bara missuppfattat vad viftandet går ut på?
Jag törs inte lova något men jag ska försöka fånga det på film så ni får se vad jag menar.
Mvh Fredrik