Jo fast jag är faktiskt tveksam till att det är en Flowerhorn, de här firrarna var billiga, grossisten måste ha gjort sitt livs misstag i sådana fall. Det är också mycket ovanligt med Flowerhorns här i Sverige vad jag har förståt. Men jag har noll koll på Flowerhorns så du kan säkert ha rätt, jag har dock tittat på en del bilder sedan dessa fiskar införskaffades och det verkar vara vanligt att Flowerhorns har pannpuckel, illröda ögon samt underbett vid den här storleken.
Nej jag tror nog mer på att det är en skum geografisk variant av Amphilophus lyonsi eller en trimaculatum-korsning som du sa. Eller kanske något helt annat.
Det som stör mig mest är att jag inte vet vad de ska ha för kost, om de är köttätare, växtätare eller kanske utpräglade rovfiskar. De kastar sig över precis allt jag slänger i så man får inga ledtrådar direkt, jag har t.o.m. noterat att de glatt gnager av squash då jag matar malarna. De äter också väldigt mycket jämfört med de andra fiskarna, ser ut som pingisbollar med fenor efter varje matning... Så skulle jag mata dem med felaktig kost så skulle de säkert bli sjuka vilket oroar mig en del.
Jag försöker variera kosten så mycket som möjligt pga detta, kör mycket med räkmix, både räkmix med mycket grönt och räkmix helt utan grönt, samt flera olika pelletssorter och räkor och fisk osv.
Här är en till bild.
http://erland.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Ciklider:Andra_ciklider:unknowncichlid13.jpg