Tog en sväng inom Åleds Akvarium i helgen och fick reda på att de limmar kar med ett silikon som heter Den Braven Aqua-silicone. Kommer förmodligen köra denna till front-glaset.
I övrigt har jag inte kommit mycket längre i byggplanerna. Har mest funderat vidare kring hur jag löser mitt-stag och täckglas. Planen var en plastad regel som stag, men efter att Pettap nämde alu-profiler och popnita fast stag har jag inte kunnat släppa tanken riktigt. Skulle var en mycket trevligare lösning. Har brainstormat lite kring hur man skulle kunna göra på lättast sätt och kommit fram till följande förslag:
Vinkel-profiler i bak och framkant skruvade på utsidan (i en extra ram i plywood) och därefter popnitade i mittstag som är aningen nedsänkt i plywoodens överkant. Vinkel-profilen tänkte jag även silikona för att undvika att vatten kan tränga in under. Gjorde en lite skiss som förklarar hur jag menar. Vinkel-profilen skulle dock inte gå hela vägen fram till kanten som jag ritat, då jag tänkte ha aningen rundade hörn på insidan för att lättare kunna lägga fiberduken upp över kanten (tips från pettap igen :) )
Gör jag sedan ett par sådana här stag, och någon variant på lösningen på kortsidorna, skulle täckglasen kunna vila på detta är idén.
Är jag helt ute och cyklar nu, eller är jag på rätt väg? Hur kraftiga skulle alu-profilerna och mittstagen behöva vara? hur många/breda popnitar?