Har blivit helt beroende av Sketchup :) Sätter mig och skissar på olika designer så fort jag får en ledig stund. Har precis provat hur det skulle bli om man gick all-in och byggde en stridsvagn...
Här utgör botten en skiva 1525 x 2200, 15 mm Björk plywood. Därefter står alla kanter plus reglar uppe på denna skivan. Reglarna längst ner skruvas även i botten vilket borde ge bra styrka. Har försökt rita så reglarna överlappar hörnor på bästa sätt och det finns vettiga ställen att sätta alla skruvar för att få maximal styrka. Med en sådan design bör det finnas mindre press på mig att få till staget. Har även försökt utnyttja så mycket som möjligt av de större plywood arken.
Botten: En skiva 1525 x 3050 = 1400 kr
Front + baksida: En skiva 1525 x 3050 = 1400 kr
Båda kortsidor: En skiva 1525 x 1525 = 500 kr
Totalt 3300 kr
I min tidigare design skulle jag behöva 6 ark furuplywood för ca 500 kr styck. Altså bara 300 kr dyrare för björk istället för furu genom att använda större ark och dessutom inga skarvar.
Sen behövs ju en skiva plywood på toppen av ställningen också, men där kan man ju köra något billigare.
Hur viktigt tror ni föresten det är att man skruvar fast alla sido reglar från insidan i en sån här design? Funderar kring huruvida man kan bygga "lådan" med enbart några få reglar först, plasta, limma rutan och därefter regla utsidan runtom med vinkeljärn. Hela åbäket lär ju vara lättare att ställa på högkant (för att limma rutan) innan reglarna är på plats...