Fick äntligen lite ledig tid att jobba vidare med projektet. Nu är jag mer eller mindre redo för vattentätning.
Tänkte berätta lite kort hur jag gick tillväga om någon skulle vara intresserad.
När ställningen ala King of DIY var på plats skruvade jag ett ark 12 mm furuplywood på toppen och la därefter botten av akvariet (15mm björkplywood) på plats. Därefter limmade och skruvade jag ihop lång- och kortsidor men lämnade 45 mm runtom alla sidor. Detta för att i nästa steg kunna skruva reglar runtom hela lådan men fortfarande hålla mig inom ramarna för bottenskivan.
Reglarna limmade jag och skruvade därefter fast från insidan. När detta var på plats lyfte jag upp hela lådan på två reglar för att kunna komma åt att limma ihop sidor och botten.
Här bestämde jag mig för att använda epoxy med förtjockningsmedel istället för trälim.
Jag blandade epoxin till en lagom tjock konsistens och smetade därefter ut den på bottenplattan överallt där plywood och regel skulle mötas. Därefter släppte jag ner hela lådan igen och skruvade fast både regel och plywood underifrån.
När jag släppte ner lådan mot botten trycktes en del av epoxy ut på insidan. Denna överflödiga epoxin jämnade jag ut i alla hörn och tryckte (och spikade) därefter dit alla trekantslister som jag hade förberett sedan innan.
När allting hade torkat fortsatte jag med att regla upp runtom hela lådan med trälim och skruv från insidan.
Nästa steg blev att spackla alla skruvhål och därefter slipa hela insidan. Jag rundade även av alla kanter för att väven lättare skall gå upp och öven kanten enligt tips här på forumet. Alla små springor runt trekantslisten spacklade jag igen med förtjockad epoxi. Slutligen la jag en fog epoxyspackeli i botten/framkant då jag valt att inte sätta list där. Tanken är att rutan istället skall vila på ett par bitar pvc enligt Pers tips.
Jag har fort. inte bestämt mig hur jag gör med epoxy/väven.
Alternativ 1: Lägga ett lager epoxy. Vänta tills det är torrt. Slipa. Lägga ett lager till. Vänta ca 5 timmar tills det har torkat men fortf. är klibbigt. Lägga på väv och nästa lager epoxi.
Alternativ 2: Lägga ett lager epoxy. Vänta ca 5 timmar tills det är torrt men klibbigt. Lägga på väv och nästa lager epoxi.
I båda alternativen kommer jag därefter lägga ytterligare två lager med svart färgpasta i mixat.
Ni som har erfarenhet, vilket alternativ är att föredra?
Kan tillägga att även glaset är på väg. Blev en ruta 12 mm Järnoxidfattigt glas (198 x 65) från Interglas. 2900 kr med polerade kanter inkl. leverans till dörren.