citat:Typ detta är skrivet av amatörer och är ej den absoluta sanningen men vi gör så gott vi kan.
Självklart är de flesta artiklar i Ciklidbladet skrivna av amatörer - en tidning skriven av vetenskapsmän och enbart fylld med vetenskapliga fakta skulle bli ganska tråkig och nog inte nåt som skulle roa så många.
Var och en skriver utifrån sin erfarenhet - en del har en månads erfarenhet andra har har 25 års (den som skrev artikeln du refererar till har t.o.m. mer än 25 års erfarenhet). Denna blandning av artikelskrivare som är rena nybörjare, amatörer, halvproffs, proffs och vetenskapsmän är Ciklidbladets styrka enligt min mening.
Sedan då till frågan om malawicikliders minne så finns vad jag vet inte någon vetenskaplig undersökning av detta så allt handlar väl bara om vad man mer eller mindre välgrundat tror.
Den enda vetenskapliga undersökning som jag känner till om fiskminne genomfördes på guldfiskar vid ett engelskt universitet och gav vid handen att just dessa fiskar tydligen åtminstone hade ett minne på tre månader.
Detta behandlades i en tråd på zoopet för någon tid sen och det hade jag som underlag när radion intervjuade mig om just guldfiskars minne i förra veckan (apropå myten hade deras minne bara är några sekunder).
Så till den absoluta sanningen som du efterlyser. Om det är den du är ute efter så skall du nog sluta med akvariefisk - för den lär du inte få vare sig från nybörjare, proffs eller ens vetenskapsmän.
Akvariehobbyn är som tur är alldeles för mångfacetterad för att det skall finnas någon absolut sanning.
Ciklidhälsningar
Kjell