cichlids4fun Då är du nog inte riktigt insatt i ciklidvärden
Jag är nog tillräckligt insatt i den ciklidvärlden som jag själv har varit intresserad av. Där ingår inte malavisjön, tropheus eller dvärgciklider som nämns som exempel.
Om man ser till tanganyika förutom tropheus och några få exempel till så kan jag inte se några tydliga skillnader på fiskarna jag ser på filmer från sjön och de som erbjuds hos min lokala handlare.
När det gäller västafrikanska ciklider så finns det inte lika många filmer från naturen som referens. Men som jag förstår det är det väl främst den vanliga palettcikliden som kan finnas boostade färger på? Men de som jag tror liknar naturformen finns ju också.
I Sydamerika har vi ju en massa avelsformer av diskus och scalarer. Det kan vara lite knivigt att hitta viltformer av diskus som inte är VF, men scalarer är inga problem. Jag tror att jordätare hos min lokala butik liknar det vilda. Uaru, samtliga arter tror jag liknar viltpopulationen. Hantelciklider finns såklart avelsvarianter av, men det är inga problem att finna viltformen. Nu finns det säkert massor av andra exempel.
Jag tänker ändå att man är lyckligt lottad som inte är intresserad av viltformer av levandefödande tandkarpar. Då skulle man ha avsevärt svårare att hitta vad man söker än om man gillar viltformer av ciklider.
Men och andra sidan. Letar man efter viltform av karp istället för koi har man tur. Säljs levande i din fiskbutik månaden innan påsk för strax över hundringen per kilo. Men varför skulle man ens vara intresserad av det?