Så går jag då igen igång på det här….
Vi vet att t.ex. diskusfiskar kommunicerar med varandra med hjälp av färger och randmönster. Tar man nu och producerar enfärgade diskusfiskar fråntar man samtidigt dem denna möjlighet att kommunicera. Mår de dåligt av det? Vem vet.
Vad händer när en fisk urvalsodlas (för en viss färg eller för någon annan specifik egenskap)? Jo, i regel sker det genom inavel. Vilka (amatör)odlare har de genetiska kunskaper och den utrustning som krävs för att kunna kontrollera, att andra, för fisken skadliga, egenskaper inte samtidigt anhopar sig? Det kan ju vara frågan om skador i inre organ, som inte syns utan dissekering och laboratorieutrustning.
Hur sörjer odlaren för välfärden för de generationer under vägen mot målet, som inte blir utvalda att odlas vidare på? Att bara slakta dem för att de inte duger ser jag inte som etisk djurhållning. Än värre vore att stuva undan dem och låta dem sakta tyna bort….
Vad är hönan och vad är ägget? Jag tror inte på argumentet att det är kundens fel. Jag har svårt att tänka mig, att en kund kommer in i en akvarieaffär där det finns flera fantastiskt färgade äkta aulonocaror, och ber att affären skulle skaffa fram enfärgade eller färglösa istället. Inte heller tror jag att enfärgade ciklidhybrider med missbildad ryggrad och vanskapt mun ursprungligen har producerats för att kunder har efterfrågat sådana. En annan sak är att tanklösa kunder kanske köper dem för att de tycker synd om dem…