aheim den förprogrammerade mentaliteten dvs. du ska göra massa vattenbyten ju mer dess bättre, mycket filtrering helst ytterfilter med mycket filtermedia, ju mer cirkulation dess bättre helst 5-10ggr akvarievolymen per timme, vattenberedningsmedel, växtnäring, slamsuga rent botten, har jag glömt nåt av alla måsten?
Moderatorn har sagt sitt. Det är ok med personlig kritik. Jag vägrar att falla i den fällan och göra det själv. Blir det mer av den varan så behöver aheim inte oroa sig. Då lämnar jag självmant.
Vilken ton som används i skriven text är väldigt svårt att veta. Där kan vi nog alla tolka saken olika. Det skrivna språket medger ingen tydlig och unison tolkning. jag vill ändå påtala vilken typ av ton som går att läsa in i ursprungsinlägget. En dumförklarande av mer än 90% av hobbyn eller nästan 100% av NCS medlemmar.
Jag tror att det är viktigt att styra om diskussionen från hur man sköter ett akvarium till hur man sköter om sina fiskar och växter. Det är helt sant att guppies och räkor kan leva ett väldigt gott liv I ett välplanterat akvarium utan filter. Det simulerar helt enkelt deras naturliga miljö. Översvämmade diken och träskmark. Men det finns avsevärt fler arter som denna lösningen är olämplig för än som den är lämplig för. Detsamma gäller växter. Man blir begränsad fåtal arter som passar i den miljön. Alla såväl djur som fiskar man begränsas till är sådana som räknas som extremt enkla för nybörjare.
Jag säger inte att det är fel. Bara att de flesta vill utveckla sin hobby med nya spännande arter och inte fastna i en standstill.