Intressant projekt tycker jag. Vore ju intressant med löpande mätningar av vattenkvaliteten.
Jag tycker det svåraste med projekt som dessa är just att komma fram till om det fungerar bra. Många råd man generellt använder sig av är för att öka sannolikheten för att lyckas och vi människor är generellt dåliga på att utvärdera statistik. Inte ens på små saker förmår vi dra rätt slutsatser. Speciellt kommer jag att tänka på psykologen Skinner och hans experiment med duvor som sedan också gjorts på människor.
Men, oavsett brukar problemen börja med att definiera vad är “bra” i sammanhanget fungerar bra. Är det vattenvärden? Är det överlevnad? Är det hur snabbt de växer(ett mått som används inom koivärlden), lekvillighet, ynglens förmåga till överlevnad, missväxt hos yngel, frekvens av allvarliga sjukdomar, frekvens av mindre allvarliga sjukdomar? Och så vidare. Svårt ämne
Vad gäller Koi och snabb tillväxt utan sjukdomar och missväxt, tycker jag många av råden som generellt ges är mycket verksamma för framgång. Vattenbyten, bra filtrering, utförsel av ämnen som bryts med, stabila vattenvärden. Vattenkvaliteten är a och o. Sedan tillkommer optimal värme och mycket mat.