Det är svårt att veta om man slarvar när man tänker eller inte när ingenting definierats ordentligt. Du repeterar hela tiden ordet microorganismer, men jag vet inte vad du menar. Du repeterar hela tiden ordet ämnen, men jag vet inte riktigt vilka ämnen du pratar om.
För mig känns det som att du inte tänkt klart innan du skriver. Då är det inte lätt att förstå om man förstått budskapet eller inte
Populationen av nitrificierande bakterier (microorganismer) är vid noll amonium och noll nitrit (ämnen) en direkt funktion av hur mycket protein och ammonium som tillförs tanken. Likaså är dess förbrukning av karbonater. Det gäller oavsett om du har filter eller inte.
Nettoeffekt av denna processen är ökad nitrathalt (ämnen), minskad syrehalt (oxidation av ämnen) och lägre kh (ämnen). Samtliga dessa effekter är linjära med den mängd protein och amonium som tillsätts i karet precis som mängden nitrifikatbakterier (microorganismer) är.
Huruvida ett akvarium har kapacitet att bryta ner det protein och ammonium som tillförs är begränsat av i tillgänglig yta, KH (ämne)och syre (ämne). Anledningen att vi använder filter är för att i första han tillföra mer yta för nitrifikationsbakterierna. (Microorganisme). Anledningen att vi forcerar vatten genom filtret är att tillföra dessa bakterier de resurser (syre och karbonater, dvs ämnen) de behöver för att överleva och sköta sitt jobb effektivt.
Mvh
Magnus