aheim Man klarar sig med stickor tycker jag och jag testar alltid nya förpackningar genom att jämföra värdena jag får från kranvattnet men kommunens värden så att dem överensstämmer.
Vad har kommunen för värden för nitrat? 0 antar jag?
Jag har själv arbetat med att validera nitrattester. Det är inte riktigt så lätt som att (om kommunens värde = 0 och testresultat =0 = fullgod testmetod). Man måste validera mot vätskor med exakt samma övriga salter och kända nitratnivåer. Jag gör det på 10, 50 och 100 ppm. Har en konstant felfaktor på photospektrometer på 1,6, dvs 60% felmätning. Men eftersom felfaktorn är känd och konstant så kan jag använda resultatet jag får med 1,6 och känna mig trygg med att jag åtminstone är inom en rimlig felprocent. Den felprocenten som återstår beror på de övriga lösta ämnena som bildats i karet sedan jag hällde i mitt komunalvatten.
Informationen du ger kring nitratmätningarna kan mycket väl vara resultat av inkonsekventa lösningar och opålitlig testmetod. Jag skulle inte dra några långtgående slutsatser kring de värdena.
Kh däremot är en väldigt enkel testmetod med väldigt små potentiella felkällor. Men förklaringen är också väldigt enkel och har inte med filtermetod att göra. Om KH ökar så beror det på en av tre anledningar. Tillsats av bikarbonat, vattenbyte eller kalkhaltig inredning.
Mvh
Magnus