ChristianAlfredsson Jag tror att ni båda behöver komma på Akvariehelg med Ciklidstämma och träffa varandra. Bästa sättet är att prata och reda ut just det här.
Sedan är det självklart roligt med en böljande lärorik dialog, men när det fastnar så kan ni vara överens om att det är okey att vara oense för att komma vidare.
Jag älskar att följa @aheim filmer och ser hur det går framåt. Gör inte som alla andra, men det brukar inte de som kommer på nya saker. Som alla akvarium så fokus på tålamod och långsiktighet.
Jag har varit på många ciklidstämmor innan det ändrade namn. Mycket trevliga tillställningar var det. Har förstås hållit koll på dem sedan dess. Det finns många olika anledningar att jag inte åkt sedan dess. Men en dag kanske stjärnorna står rätt och jag dyker upp.
Jag tror att du missförstår mina motiv. Det har aldrig varit att nå enighet, så för den sakens skull finns det ingen anledning att sluta diskutera. Det finns så oerhört mycket mer att lära i olika perspektiv än i enighet.
Sen är väl det här med filterlösa akvarium knappast något nytt eller revolutionerande. Det var så det var i akvarismens begynnelse och det gar gått i vågor sedan dess. Just nu har det ett stort uppsving, jag gissar det största sedan Diana Walstad släppte sin bok (som förövrigt filtrerade sina akvarium men grovt missförstådd). Det var slutet av 90 talet eller eventuellt början av 00 talet om jag inte minns fel.
Jag gör inte heller som alla andra. Men det är det väl egentligen ingen som gör? Dock hävdar jag inte att jag sysslar med något nyskapande och jag tror inte att Aheim tror att han gör det heller.
Vad jag vet är att denna diskussionen står för mer än 90% av inläggen på ett annars döende forum. Vill du verkligen stoppa det?
Mvh
Magnus