Jo, teknik i karen är anskrämligt, det håller jag med om. Det gäller både filter, doppvärmare och luftutströmmare av alla de slag. Därför tycker jag att det är viktigt att det inte syns. Eller som Fredrik den store sa “esse, non videri”
Att det finns skeenden som händer i akvarium som inte beskrivs i akvarieböcker är helt sant. En akvariebok som beskriver detta i detalj skulle sälja i väldigt liten upplaga. Därför behöver man vända sig till andra källor om man har behov av att förstå dem.
Men jag tror att du fått det om bakfoten när du skriver vetenskapliga experiment. Det finns inget behov av det. Samtliga bakteristammar som verkar i akvarium är redan ordentligt undersökta av vetenskapen. De är beskrivna med vetenskapliga namn och deras biologiska funktion är väl kända. Det är på inget sätt något outforskat område eller något hokus pokus. Det handlar bara om att ta till sig det och applicera det. För de som inte vill lära sig finns det utvecklade metoder som fungerar utmärkt.
Och ja, det där med mad scientist aquarium är bara ett försök till click bait som inte fungerade. Jag är varken vetenskapsman eller galen. Ett par videor tillbaka gjorde jag en IKEA hack video om hur jag byggde möbeln. Det fungerade bättre.🤣🤣 Passar också bättre in på vad jag gör och mig som person. Bygger stabila system på befintlig kunskap.
Mvh
Magnus