tropfrog Hej, Magnus
Ja, tanken är ju att hjälpa till att bevara arten och att lära sig mer om hur fiskarna beter sig och vad som krävs för att arten i säg ska klara sig och återinföras i det vilda habitatet.
Zoo har som tanke att lära ut och forska om varje art av djur som dem har på respektive djurpark men i den utsträckning som behövs för att bevara varje art är inte tillräcklig och återplantering av djur så som fiskar oavsett art är nästan obefintlig mot vad som sägs att man gör för att bevara arternas välstånd.
Så om jag i den mån jag kan kunna hjälpa till att bevara arten både i det vilda men också göra så det finns en stam av fiskar som du skriver en så nära som möjligt ser ut som den vilda populationen med riktlinjerna om hur arten ska se ut och även vara så gynnar jag ju både andra akvarister så väl som hobbyn och den vilda populationen som fortfarande finns kvar.
Först och främst är det för mig att få ihop pengarna som krävs för att ens få hem ett akvarium med inredning, tillbehör och en lagom grupp av Chindongo Saulosi.
Jag kommer dock köpa mina fiskar från en av Sveriges alla ciklidaffärer.
Mvh Martin