Robin
Jag kanske utryckte mig fel.. en stor fisk från de sjöar som vi här i sverige är vana vid ;)
Mattias-Andersson
Riktigt trevlig liten film......
Hur stort kar skulle de behövas för o hålla en så kallad petfish??
anli
jag gissar på att 120 cm bredd är nog det minsta... 300 L
för en trimac/midas.
chrillo
anli
Kanon! Vilken mumsig firre :D
Helt underbar ju!
Måste vara ett nöje att äta på det plejset :)
Ok, nu har jag lagt upp en mpg variant som är lite mindre dessutom (4,6mb)..
http://www.lindersson.se/Movie/Midas_vs_mirror.mpg
FI
chrillo: Coolt, jag ser att du har varit och fotat på Waldorf. :)
Frågade du ägarna eller smygfotade du? Tog du någon bild på hela karet?
Fiskarna där är tveklöst de största citrinellums jag har sett i verkligheten. Hur stora kan de vara tror du? Runt 35cm?
Ruskigt vackra fiskar i alla fall! Tack för att du postade bilderna. :)
*suck* Nu blir man ju ännu mer sugen att skaffa citrinellum igen... Det här är inte bra, jag tror jag måste hålla mig borta från forumet eller nåt annars börjar väl den där eländiga fisk-bytar-cirkusen igen... ;P
Mattias-Andersson
FI: Det är ju bara till o skaffa ett kar till *s*
chrillo
FI: hehe vi smygfotade :D. Jo man är ju jämt sugen på nya fiskar :D. Dock trivs vi bra med våran jeff rapps jagga nu. Speciellt då han börjat visa att han har lite ruter i kroppen :D. Vi ska ju köpa ett nytt 720liters kar till han hos rolles nu och sälja 530liters karet som han går i nu =).
FI
chrillo: Ett 720 liters blir perfekt för jaggan, kanske kan ni t.o.m. peta ner någon till bjässe där i, en citrinellum kanske. ;)
Mattias: Har inte plats... Det är fullt här hos mig, så fullt att jag knappt har 50cm ledig vägg någonstans i lägenheten. Nej det gäller nog bara att bita ihop och hoppas att fiskarna man har just nu växer upp och bli riktigt granna de med. Fast det är kämpigt att motstå frestelsen då man ser skönheterna i de här filmerna och bilderna. ;)
Mattias-Andersson
FI: ja du, själv har man 6x 90 L + terrarie 100x50x50 cm + tv, säng, dator och stereo ( högtalare på 110 cm) i ett o samma rum ( bor hemma hos föräldrar)......
Rummet är 3x5 m
chrillo
Jo vi ska faktist ha en Central till med jaggan. Som det ser ut nu så kommer jag sätta en avdelare i karet och ta hem Jack Dempseys från Jeff rapps i usa och låta dem växa på sig på ena sidan i karet. De ligger kring 10cm redan i storlek om man går efter hans sida. Så det kommer med stor sannolikhet gå en Jack Dempsey hane från Jeff Rapps när allt är klart.
anli
citat:Ursprungligen skickat av Mattias Andersson
FI: ja du, själv har man 6x 90 L + terrarie 100x50x50 cm + tv, säng, dator och stereo ( högtalare på 110 cm) i ett o samma rum ( bor hemma hos föräldrar)......
Rummet är 3x5 m
Ha! det är bara å skicka ut di där småkaren... Du odlar väl knappast centralare där...
Då blir det ju plats över för ett riktigt kar:D.
Mattias-Andersson
Ställningen är ju bara 160x35x195...
men,men tankar finns ju på o skaffa ett 2m kar...
anli
Ok här är en ny dagsfärsk rulle:):
http://www.lindersson.se/Movie/Midas_trimac_lek.mpg
och en bild på samma situation:
http://www.lindersson.se/images/Akvarium/Midas_trimac_lek.jpg
Trodde nästan att min nya lilla Trimac var en hona en stund, fick ju nästan en sån lekteckning. Men bara en stund, några minuter senare så blev det ett slagsmål istället... Men Trimacen kaxar imot rätt bra och Midasen fick sig några kyssar på puckeln. Just nu är det lugnare igen.
Den lilla fula trimacen ("lilltrisse") jag plockade upp på Globefish, börjar ta sig faktiskt! Mer kropp och färg, men fortfarande ljusår från min avlidne "Trisse". Förhoppningsvis förvinner den gröna färgen mer och mer... fast viktigaste är ju att kroppen blir massivare och inte bara ett huvud! Skall försöka ta en bra bild på "lilltrisse" i helgen.
Daniel-Odell
hähähä
men tur att LT tar sig iallafall
Micke_A
Hej
anli: Kan inte trimacen vara en hona ändå, trots att de började slåss? Två hanar skakar väl inte sådär inför varandra, och gräver tillsammans? Hade trimacen varit en hane hade den väl försökt köra iväg midasen från sin utgrävning, och inte stått och skakat för den? Ser ju ut som typiskt lekbetéende. Slåss kan de väl göra ändå? Stora ciklidpar som inte drar jämt till 100% kan väl ryka ihop, och det är väl heller inte alltid honan som drar det kortaste stråt, om jag fattat rätt? När honan i ett scalarepar jag hade dog, så köpte jag en ny, och den gav hanen rejält med stryk efter leken. Honor kan de också ;)
MVH Micke
anli
Micke_A: Trimacen saknar fläcken vid ryggfenan, så det är säkert inte en hona. Trisse försökte med samm erbjudande åt Midasen... skillnaden är att denna gång var Midasen mera mer på noterna så att säga.
FI
Jag misstänker precis som Micke att du har en "Trissan" och inte en "Trisse", så där brukar ju inte direkt två stora ciklidhanar bete sig mot varandra, jag tror inte heller att två ciklidhanar skenleker som två honor kan göra om förvirringen är total.
I och för sig så kanske förvirringen blir större än vanligt eftersom de är olika art, det ser ju ut som att trimacen är den som flörtar så kanske det är något hos midasen som trimacen tycker ser ut som en hona om nu trimacen är en hane?
Äh, jag krånglade ju bara till det ännu mer nu... Märkligt är det i alla fall.
anli
Hade jag en "Trissan" vore min lycka gjord, då skulle jag vänga förbi wasastan å göra intjack hos Daniel Odell å sno hans Trimaculatum hanne... :D
Men nej tror inte det ändå... uj vad det plaskar, nu blev det livat igen!
FI
Nej det var bara en idé, det där med att de blir förvirrade pga att de är olika art kanske är mer troligt i så fall. För visst är det 100% säkert att midasen är en hane?