anli
citat:Ursprungligen skickat av robin
Nu äger jag en salvini-hane på 15cm.. bilder finns på min sida.
Ah... den ser lite småkaxig ut:D Snyggt kar oxå!
Hur känns det så att var nybliven CA-ägare, Robin?
Cutekid
Stackars fisk! Gå helt ensam. Du kommer att tröttna direkt Robin och ångra att du föll över till CA-träsket. Sedan står du där med en ensam hane som ingen vill köpa och man är för blödig för att nacka den.
Henrik-Dehlin
Kan faktiskt fatta att orm,anli & co blir trötta på kommentarer som den senaste här!,
StefanL
Ja det är onödigt. Jag tycker hellre att man skall försöka överbygga de tendenser till "oliktyckande" som dykt upp på sistone. Det här gagnar ingen.
Robin
jag tackar och bockar för indredningen men är inte klar ännu.
Tricella: jag tänkte jag ska ha en salvini till samt en texas och en midas.. alla hanar.
Det ska i lite fler rötter och lite valisneria sen är jag nog rätt nöjd.. för tillfället! :D
Anli: Just nu känns det riktigt bra.. Liter pirrigt att inte veta vad han kommer hitta på. Hoppas att gibbin som är lika lång är kvar i morgon när jag vaknar. ;)
Calle: Jag är hemma hela helgen om du vill komma och kolla! ;)
Nu väntar jag bara på de 3 fiskarna jag beställt.. Hoppas de kommer nästa vecka..
Och för er som undrar om jag gått under isen totalt så har jag inte det. :D jag har malawi och tanganyika också.. fast i mindre kar.
Cutekid
Kommer det verkligen att funka med alla dessa hanar? Lär la bli nya slakthuset. Bemärk nu att inlägget jag skrev till Robin är Ironiskt, då jag och han brukar ha livliga diskussioner på msn om att han ska gå över till Tanganyikas. :)
Laesk
I ett av mina 375 går 1 flowerhorn 10cm , 1 salvini 7cm å en Guldsöm 8cm, bara hanar.
Flowerhornen å salvinin kommer bra överens, men dem har mobbat sönder guldsömen, får nog ta fram kniven snart.
anli
Anli: Just nu känns det riktigt bra.. Liter pirrigt att inte veta vad han kommer hitta på. Hoppas att gibbin som är lika lång är kvar i morgon när jag vaknar. ;)
Nu slog du huvudet på spiken, det är den känslan som är så skön!
Sånning som gör att man i bland måste upp natten tom för kolla av läget:D
Robin
Ja du calle, vi får väl se. Jag behöver ju ingen mer salvini iaf. Ska ringa honom jag ska köpa av i morgon och säga det. Det kanske är lite tur att fiskarna inte har kommit.
FI
citat:Ursprungligen skickat av Cutekid
Kommer det verkligen att funka med alla dessa hanar?
Det är det man aldrig vet, man måste prova för att få reda på det, det är lite det som är grejen med CA, det finns inga färdigutstakade vägar att gå. Det finns inget facit. Det går inte att säga att citrinellum fungerar bra med managuense för det kan man aldrig veta. Man kan bara få ett hum om hur en art beter sig rent generellt men det kan skilja sig enormt mycket mellan två individer av samma art så i slutändan så måste man prova sig fram. Och det är rätt skoj det med, man får ju prova på många olika arter och det är ju aldrig fel. ;)
Cutekid
Känns ju lite surt attbehöva dela av ett kar bara för att man inte kan ha 2 hanar i det. Det ligger säkert en tjusning i det med men jag kan tyvärr inte se det. :=)
Robin
Just nu känns det mkt intressant så som FI säger att prova lite. Man kan ju faktiskt använda sig av uttrycket: "Den som lever får se" :D
Cutekid
He he jag har faktiskt haft en "petfish" en gång i tiden. Jag hade en Oskar vid namn Jansson tror jag att det var. Räddade honom från den lokala fesk affären. Han repade sig dock fort och blev stor och stark. Jansson var ganska charmig men dock lite lam. Coolast var när han käkade en 30 cm daggmask ur händerna på mig, han gillade också att bli klappad på ryggen.
StefanL
robin: Det är ju knappast att gå under isen för att man vidgar sitt akvarieintresse.;)
Om jag hade möjlighet så skulle jag nog ha ett akvarium för varje biotop då det mesta med ciklider intresserar mig. Jag är för tillfället tvungen att hårdprioritera...
Men som jag sagt tidigare så är det roligt och väldigt intressant att följa andras passion för olika biotoper och ciklider. Jag lär mig personligen väldigt mycket om ciklider via t ex dessa trådar om CA...det är bara inspirerande.
*Det är inte annat än att man kan sitta och småplanera ett CA akvarium eller vilken biotop det nu må gälla, genom den kunskap man snappar upp av andra skickliga(re) ciklidister:D*
Robin
Senaste nytt: Salle som han nu heter har börjat lära sig jaga småfisk, tyvärr med inga större framgångar men han kämpar på.
Lite levande mat och motion är ju aldrig fel. :D
anli
Senaste nytt: Salle som han nu heter har börjat lära sig jaga småfisk, tyvärr med inga större framgångar men han kämpar på.
Lite levande mat och motion är ju aldrig fel. :D
Är viktorior snabba saker, eller är han bara fumlig?
Robin
citat:Ursprungligen skickat av anli
Är viktorior snabba saker, eller är han bara fumlig?
Jag skulle nog säga att det är både och.
Har hört att viktorior är ganska snabba och Salle är väl kanske inte den vassaste jägaren för tillfället.
jinnarparen
robin: Vad var det mer för fiskar som du skulle ha ner i karet och hur stort var karet.
Salvinin kan vara rejält tuff, att hanen nu har kommit i först kan ställa till det för de andra sen.
Sen är salvinin ingen utpräglad rovfisk så det är därför det ser lite klumpigt ut.
Se där, det går ju att skriva ett inlägg utan fiskpolitik !!
Laesk
Jinnar... 450 liter, green texas och midas :)
vad jag hört iafall.
Robin
Rätt Lärre!
Vad jag hört och läst är det 3 aggressiva fiskar vilket kanske ställer till det lite men det kommer ta ett bra tag innan de växer ur karet. Sen att Salle är först ner i karet tror jag inte gör något. Som sagt är jag inte färdig med inredningen och kommer ta ur allt (förutom sanden) ändå när jag får de andra fiskarna.
Den salvinin jag har nu är inte den jag beställt. Denna fanns i affären där jag beställde mina fiskar. Ägaren ville bli av med den och jag sa att jag kunde ta den. Nu ska jag ringa och avbeställa den salvini jag inte fått ännu eftersom inget är skickat kan det inte vara så svårt.
Sen har jag även funderingar på att hålla ett par tillsammans med Salle fast vet inte vilken art. Att jag då väljer endast hanar är ju först att aggressionen dämpas lite samt att jag vill testa flera arter så här i början av min "CA-karriär".