FI
Det där lät ju mycket lovande, hur länge tror du de kan gå i ett 375 liters, 150x50x50cm, om paret är väldigt samspelt?
Lundensis
Vet inte exakt hur gamla de blir, men om de sköts väl och är samspelta skulle jag gissa på 5-8 år.
FI
Oj! 5-8 år är en smärre evighet för mig. Vi hade påfåglar i uppskattningsvis 5 år då jag var liten men i övrigt så är det bara malar som har hängt kvar i karen så länge.
Det där var riktigt skönt att höra! :D
Hoffa
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=38&image=carpinte55.jpg
Har svårt att tro att detta är en hane min ser likadan ut och det är en hona hanen blir aldrig så svart vad jag sett då mina lekt en 5-6 ggr
FI
Det är möjligt att din hane ser annorlunda ut men det råder inga som helst tvivel om att det där är en hane, jag har sett genitalpapillen och honorna har också en svart fläck i ryggfenan.
Sedan har ju min numera en söt liten pannpuckel också. ;)
Så här ser honan ut.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=38&image=carpinte62.jpg
Och hanen.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=38&image=carpinte73.jpg
Ola-Svensson
5 år är knappt ens yngre medelålder för en CA.
Razer
Tjenare jag har inte mindre än 4 st av dessa vackra fiskar, en hane på ca 18cm, två honor på ca 14cm och en förmodad hane på 12cm.
Den stor hanen leker växelvis med dom båda honorna typ 1-2 gånger i månaden dock överlever inte ynglena så länge då jag har två petenia splendida 17 och 19cm, en gäddciklidhona 16cm och två ormhuvudfiskar på 14-15 cm som fattat tycke för texas yngel och ej ger föräldrarna ett ledigt ögonblick.
jinnarparen
Razer: Petenia Splendida!!!!!, var fick du tag på dessa?
Razer
jag köpte dom i zoohörnan i kristianstad jag tror han har typ 4-5 kvar det är dock den rödgula varianten, dom han har ligger på ca 13-15cm
Hoffa
Har en stor fin hane på 20 cm som behöver få en hona,hon fick konstiga utslag och dog :( inte lätt att få tag på 10-12 cm hona inte
jinnarparen
citat:jag köpte dom i zoohörnan i kristianstad jag tror han har typ 4-5 kvar det är dock den rödgula varianten, dom han har ligger på ca 13-15cm
Jag hittar ingen affär som heter zoohörnan, har du något tel nr dit?
jinnarparen
De fyra kvarvarande splendidan befinner sig nu i Genarp i fall det var någon som tänkt ta sig till Kristianstad.
De är runt 15 cm långa och i bra skick. En liten blå ciklid har redan försvunnit, vilket skulle betyda att åtminstone en av dem redan äter:)
Razer
det var ju bra att dom fick ett hem till slut, dom har gått där i år och dar så det var på tiden att någon köpte dom..
jinnarparen
Razer. Om du någonsin funderar på att göra dig av med dina splendida så kan du väl höra av dig till mig först, har jag inte fått ihop ett par då så är jag intresserad av att utöka.
För övrigt så har jag en för tillfället texasciklidhane (det var ju det som tråden handlade om) men letar efter en stor hona.
Han motsvarar nästan till 100% min vision av hur en texas skall se ut. Den här hanen är riktigt hög i kroppen och med stora blåaktiga pärlemorfläckar över hela kroppen. Det enda som fattas är storleken, han är bara ca 19 cm.
Det är ingen speciellt aggressiv fisk heller, han försöker spänna sig för de andra men ger upp ganska lätt.
Jompastar
Har en carpinte hane - 25cm. Han lever ensam med en stor vildfangad pleco mal i ett 250liters.
Otroligt vacker nar den blir stor. Tyvarr sa slog han ihjal honan under leken. Stor burk ar enda losningen eller tank-delare. Och den graver nagot helt otroligt. Vi talar precis ALLT grus i ena hornet av akvariet - speciellt mot framrutan. HE HE
Razer
jinnarparen. det är ingen omöjligeht att jag ska göra mig av med splendidorna då jag nyligen fick flytta över dom till oscartanken pga
att dom var för mycket för texasparet under lek, det räckte med typ tre attacker så var yngelstimmet borta, helt sjukt vad dom får plats med mycket i munnen.
Så fungerar det ej heller hos oscarna skall jag höra av mig.
Det är heller inte helt omöjligt att jag har en texashona att avvara på ca 14-15cm detta är dock inte lika säkert, vi få se!
Hoffa
Var bor du nånstanns då om det skulle visa sig att du vill göra dig av med din texas hona?
citat:Ursprungligen skickat av Razer
jinnarparen. det är ingen omöjligeht att jag ska göra mig av med splendidorna då jag nyligen fick flytta över dom till oscartanken pga
att dom var för mycket för texasparet under lek, det räckte med typ tre attacker så var yngelstimmet borta, helt sjukt vad dom får plats med mycket i munnen.
Så fungerar det ej heller hos oscarna skall jag höra av mig.
Det är heller inte helt omöjligt att jag har en texashona att avvara på ca 14-15cm detta är dock inte lika säkert, vi få se!
Hoffa
Ja varför inte titta i din profil :))))))
Hoffa
Finns en bild på min Texas hane nu,sidan är nere för tillfället men snart uppe igen.
Robin
Nu är det lite dåligt med CA-snack tycker jag.. Varför är det alltid så när man inte har något att göra? Så fort det händer nått som jag måste/vill vara med på så händer lika mkt här och vise versa.