citat:Ursprungligen skickat av MackanNSB
Hej
FI bild 2 hane i ståtlig lekdräckt??? om det är din enda "hane" så lär du aldrig få några yngel.
Det är en hona i lekdräckt.
Så jag hoppas du har fler hanaspiranter om du vill ha yngel ;)
/Marcus.
Jag har sett genitalpapillen på båda mina fiskar så man kan väl säga så här, om hanen är en hona så har hon av någon anledning fötts med en "penis". ;)
Men hanen ser aldrig ut som på den där bilden idag och själv misstänker jag att det har något med uppvaktning att göra. Då han såg ut så där så hade de inte parat ut ordentligt, han ändrade faktiskt aldrig tillbaka till normal färgdräkt utan såg ut så där i typ 2 hela månader. Det kanske var någon slags uppvaktningsdräkt?
Honan var däremot normalt färgad hela tiden ändå fram till deras första lek. Efter första leken så har aldrig hanen blivit lika mörk, kanske för att de redan är ett par och han inte behöver uppvakta henne lika intensivt?
Men jag har även sett bilder på stora lekpar där båda fiskarna har exakt den där mörka färgdräkten så det kanske inte stämmer. Det kanske kan ha med trivsel att göra också, då min hane var mindre så var han kung i karet, idag så är det en festae och någon slags flowerhorn-aktig-hybrid som dominerar i karet.