citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren
Ang. manipulation av foton...
När en digitalkamera tar ett foto, så manipulerar den omedelbart bilden. Innan bilden ens lämnar kameran har den undergått manipulering i flera steg.
I stort sett alla digitalfoton kräver sen efterarbetning. De är vanligen rätt suddiga, oberoende av kamera, vilket man till viss del kan korrigera med t.ex. Unsharp Mask i Photoshop. Vitbalans och kontrast är ofta dålig, vilket man kan korrigera med Levels. Efter levels är ofta bruset störande, och det kan man eliminera med t.ex. Neat Image.
Sen är det standardförfarande att plocka bort "damm" och andra artefakter som finns på bilden. Ofta när det rör sig om "porträttfoton" så gör man också bakgrunden suddigare för att bättre framhäva objektet.
Slutligen genererar de flesta digitalkameror enorma bilder, så innan de kan publiceras på nätet skalas de ned, och/eller beskärs, och komprimeras hårdare.
Mike, jag är ledsen alltså, men jag kunde inte läsa det här utan att le lite grann, då allt som står är helt fel, eller iallafall inte alls sant ;)
SUDDIGHET: Alla digitala bilder är inte suddiga, däremot väljer många fotografer att inte lita på kamerans algoritm för att skärpa en bild utan ställer helt enkelt in att de inte skall skärpas i kameran och gör det istället i PS. Kameran kan dock göra den knivskarp från scratch, inga problem! Annars är det ingen höjdarkamera.
KONSTRAST: Kontrasten i en bild kan bero på flera saker, bland annat hur bra objektiv man använder och hur linserna kemiskt behandlats och hur insidan reflexbehandlats, men den kontrast du pratar om beror helt enkelt på att bilden är felexponerad. Du måste dra i levels för att fixa. I så gott som alla bilder bör man sträva efter att gå från vitt till svart, och exponerar man rätt så blir det så. (Det finns undantag, men de är inte så många).
VITBALANS: Bör vara rätt inställd efter färgtemperaturen i varje situation, annars har fotografen ställt in den fel helt enkelt. Min automatiska vitbalans är helt suverän, förutom om jag fotar inomhus, för då måste jag ställa den för inomhusljus helt enkelt.
DAMM: Damm på bilder från en digital kamera? Hur då? Damm beror ju oftast på att det ligger damm på negativ när det förstoras eller skannas. Digital fotografering har inga negativ och inget damm. Damm på eller i objektivet blir för suddigt för att ens märkas.
BAKGRUND: En bra fotograf kan göra en bakgrund suddig genom att välja rätt bländare från början. Det behöver absolut inte göras om i PS, det har jag nog aldrig gjort, och då jobbar jag som porträtt- och bröllopsfotograf.
BESKÄRNING: Att beskära en bild är knappast manipulation.
BRUS: En bra kamera skapar inte brus på låga ISO-tal.
KOMPRIMERING: Jag komprimerar inte mina bilder som skrivs ut eller lämnas till lab. Tvärtom, de är 60MB stora. De till nätet komprimerar jag såklart, men det är knappast manupulation då det ju inte förändrar bilden.
Jag hittar faktiskt inget som är riktigt i ditt inlägg, då får nog förklara lite...
Visst efterarbetar man digitala bilder, men inte mer än vad man gör med en analog bild i ett mörkrum.. (förutom möjligtvis skärpa ifall man inte litar på kamerans algoritm).