nils42
Tyvärr är våra styrande monumentalt aningslösa. Att inte begripa ( och kan man göra detta enbart med politisk skolning?) att Richterskalan är logaritmisk må var förlåtligt, men att inte ha någon att rådfråga, att skillnaden är tusenfalt är inte acceptabelt.
Jag hoppas verkligen, att detta får politiska följder!
I övrigt anser sig dessa damer och herrar ( riksdag och regering ) sig ha all kunskap och OMDÖME att styra över allas väl och ve.
Leopoldi
Vem visste inte det?
Mike_Noren
"Att inte begripa --- att Richterskalan är logaritmisk må vara förlåtligt"
Hm? Vem har gjort den missen? Menar du indiska meteorologerna som orsakade panik när de i onödan utfärdade tsunami-varning efter de svaga efterskalven? Eller de thailändska politiker som inte vågade skicka ut tsunamivarning efter det att de fått larmet från tsunamicentret på Hawaii?
Jag håller iofs med om att politiker skulle behöva lära sig naturvetenskap, men kan inte se att svenska regeringen kunde ha gjort mycket ändå. Det är iofs märkligt att de inte verkar ha haft färdiga larmnummer och rutiner för katastrofsituationer, men man kan inte, tycker jag, begära att Sverige ständigt skall vara berett på allt, överallt. Att det skedde under en storhelg var troligen en försvårande omständighet också.
Johan
vet inte om man ska blanda in politik men gör det lite på "egen risk" det verkar funka lite olika i olika länder med tanke på politiks idelogi, ta tex när ryssarnsas ubåt "sjönk" de tog bra tid innan det överhuvudtaget kom ut. samma här nu i thailand. verkar som de gammla "kommunistka" ländera vill gärna behålla saker inombords inte visa el berätta för omvärdlen vad som händer.
nils42
Varför inte hålla sig till enbart fakta? Jag tycker nog att det är förskräckande nog. Vi får aldrig något bättre än vad vi själva röstar fram i valen!
Johan
det jag skrev handlar om vad man ska rösta utan att tyvärr politiken kan göra saker o ting värre/svårare än va de normalt ska göra. över tolka nu inte det jag skrev.
peter
hej fritte
anders på aquarium malawi var där nere han och hans familj
har överlevt och kommit hem.peter
Johan1
Mina tanke när jag startade denna tråd vad inte att man skulle spy galla över regeringen. Vad som kunde ha gjorts och inte görs. Eller om det har funnits värre katastrofer. Tyvärr finns det alltid något som är värre eller någon som är mera drabbad än en själv. Käns liksom fel? tror nog att vi alla känner någon som är drabbad. Min tanke vad någon typ av lista där man ger sin kondolens eller vad det nu heter.
anli
citat:Ursprungligen skickat av Johan1
Mina tanke när jag startade denna tråd vad inte att man skulle spy galla över regeringen. Vad som kunde ha gjorts och inte görs. Eller om det har funnits värre katastrofer. Tyvärr finns det alltid något som är värre eller någon som är mera drabbad än en själv. Käns liksom fel? tror nog att vi alla känner någon som är drabbad. Min tanke vad någon typ av lista där man ger sin kondolens eller vad det nu heter.
Tragiskt att dividera vilken katstrof som är störst... eller antyda om eventuella överdrifter.
Själv känner jag en knut i magen, vilka finns inte på arbetet på måndag när det är dax att börja jobba igen? Vilka av grannarna eller ungarnas skolkamrater ser man inte mer?
Jag tänder ett ljus.
jarinen
De som gnäller på regeringen är ochså offer, de är så hårt lindade runt medias lillfinger så att de tror att all sanning härrör från media, ta åt sig den som vill.
Det är ju nog tragiskt det som hänt! Låt oss skippa skitsnacket om vad som kunde gjorts och försöka göra det som ska göras istället!
Vet inte om jag skall gråta eller rodna å dina vägnar johan_lindgren när du faktiskt yrar en del och blandar in politik och "kommunism" i denna tråd.
Mina tankar är med de anhöriga som måste vara utom sig av oro i nuläget.
Mvh Jari
StefanL
Jag tycker det är väldigt bra att media belyser Sveriges enastående brist i krishantering. Det är rent ut sagt bedrövligt att det går till såhär när vi ändå har Estonia-katastrofen relativt färskt på minnet. Jag sväljer inte allt som media pumpar ut, men jag har en känsla av att de har ganska bra koll just i detta hänseende.
Det hade troligtvis inte varit bättre med en annan regering än den nuvarande...jag tror nämligen att det "sitter i väggarna" inom politiken (så nu fick jag det sagt).
Jag är fruktansvärt besviken och förbannad på vilket sätt UD behandlat denna katastrof. Det belyses inte enbart i svenska medier...
Jag skäms faktiskt å Sveriges vägnar när jag ser att inget är vidare samordnat eller strukturerat. Sverige borde ha haft en plan direkt för hur man skall hantera en situation som denna...det är underligt att ett sådant välfärdsland som Sverige verkar ha sådana enorma problem med organisation.
Självklart ägnar jag tankar till offren och anhöriga i samtliga drabbade områden. Min familj har skänkt pengar och vi skickar även pengar via egna kanaler (känner folk i Thailand som begett sig dit för att hjälpa till).
Vi har ställt in nyårsfirandet då detta inte känns vidare aktuellt. Vi kommer, precis som många andra, att tända ljus för alla inblandade i denna tragedi och hålla en sorgdag den 1 Januari 2005 som utlysts i Thailand.
anfall
Media är inte fullkomliga, men i mina ögon minst ofullkomliga av de fyra statsmakterna. Den inneboende drivkraften hos en gegigen journalist är att rota fram fakta och skriva intresseväckande. Utan den drivkraften ligger vi illa till för jag vågar inte fantisera över ett samhälle utan en fungerande press och nyhetsförmedling.
Sedan är det en annan sak att gör ett delvis smaklöst smörgåsbord och 17 olika typer av pytt i panna av matresterna när det har inträffat en katastrof. Så var det efter Estonia, efter terroratacken i USA och så är det denna gång. Mediabevakningen av Knutbymordet och av mordet på Anna Lind var inte heller nyanserat och korekt i alla avseenden. Jag förlåter och läser mellan raderna när nyhetsdrevet går.
En intressant fråga är om de svenska politikerna och ämbetsmännen hade agerat snabbare om de inte satt fast i en politisk hierarki där ingen vågar bryta delegeringarna för att det strama budgetansvaret ligger på topparna. På samma toppar som går på nattklubb för skattepengar och som skaffar sig egna förmåner. För budgetansvaret och därmed makten över vilka extraordinära medel som ska anslås i en oväntad situation, som denna katastrof, ligger hos en handfull politiker, mindre än toppen på isberget.
En sak som förvånar i sammanhanget är att luspanka landsting i Mälardalen har agerat rationellt och snabbt. Trots pengabristen är de redan samordnade och står i startgroparna för att ta emot hemvändarna.
drd
citat:Ursprungligen skickat av nils42
Varför inte hålla sig till enbart fakta? Jag tycker nog att det är förskräckande nog. Vi får aldrig något bättre än vad vi själva röstar fram i valen!
***inlägget modererat****
/Micke
BosseJ
tar bort vad jag skrev tidigare
om än något motvilligt
daniel_i_malmo
EDIT: eftersom inlägget som jag svarade på har modererats så har jag raderat mitt svar.
GoSatta
Läget för Thailands dykplatser ser sämre och sämre ut, här ifrån similan:
"For the case of Similan and Surin National park, they were spared from catastrophe by coral reefs in the shallow water which protected both from being hit hard by the waves. However, the coral was badly damaged. "
drd
citat:Ursprungligen skickat av daniel_i_malmö
drd: Politiska uttalande i allmänhet och sådana med ditt språkbruk i synnerhet hör inte hemma på det här forumet, och definitivt inte i den här tråden där trådstartaren dessutom förtydligat sin intention 'Min tanke vad någon typ av lista där man ger sin kondolens eller vad det nu heter.'.
Sorry dudes om det politiska budskapet i mitt borttagna mess tog överhanden och skapade ilska över nåt jag skrev // M
Mard
Tycker visst att man ska få yttra sig om räddningsarbetet i mellan kondoleanserna. Det som har hänt är ofattbart och sätter oss alla mer eller mindre i chock. Men tänk alla dessa skadade turister som inte har någonting kvar där nere knabbt äns sina familjemedlemmar. Thailändarna verkar ha ställt upp någe otroligt för sina turister, man tycker ju att deras hemland borde göra det samma för sin befolkning. Men det vekar som om mycket gick snett i början av räddnings arbetet. Visst har dom säkert alleles för lite resurser, det måste man ta hänsyn till. Men den behandling som turisterna verkar ha fått av UD i städerna de första dagarna verkar ha varit näst intill nonchalant. De anhöriga kan inte häller känna sig väl behandlade när det inte går att komma fram på telefnnummrerna som lämnts ut. Sen verkar ju UD lämnat ut fel uppgifter och ändrat sig så att anhöriga fallit mellan hopp och förtvivlan. Skräclexemplet på det läste jag på aftonblandet.se. Det tycker inte jag är OK!
BosseJ
JA visst ska man få uttrycka missnöje med räddningsarbetet. Men det är skillnad på missnöje och missnöje. Det jag svarade på finns inte längre så det är ingen ide att dra upp det igen.
Håller med dej Elin om skräckexemplet i AB.
Gott nytt år trots allt
Livet får gå vidare, men tankarna finns Hos alla dom drabbade och deras familjer
anli
Dax att sluta prata strunt och göra nåt istället.
Jag stoppade in 1000 kr på Radiohjälpens 901950-6 "Asien" nyss, och jag utmanar er andra ciklidvänner att också bidra med vad ni tycker ni har råd med.