citat:
Men vad jag förstår på dig är det inte bara nybörjare som inte behöver dessa preparat.
Tar man bort dubbelnegationen undrar du om PMDD bara är för nybörjare, men så är det inte (bara för att förtydliga).
citat:
Vad jag, och kanske fler, saknar är en handgriplig beskrivning.
Javisst. Det är så enkelt så jag orkar skriva det varje gång.
Näringsmässigt delar man upp näringen till växter i makrodel och mikrodel. Makroämnen tas upp i väldigt stor mängd och är således dom viktigaste. Mikroämnen/spårämnen tas upp i väldigt små doser och tar mycket längre tid innan dom försvinner från ett akvarium.
Makrodelen är Kol, Kväve, Kalium, Fosfor och det får du av KNO3 och KH2PO4 och CO2.
Mikrodelen som är bla järn, zink, molybdenum, koppar, bor, kan du få från *en* av följande: Tropica Mastergrow (TMG), NutriSi, Mikro+ eller MikroMix. Förmodligen är någon av de Dennerleprodukerna du nämner också en mikrogödning, men jag lyckades inte ta reda på vilken eftersom dom inte säger vad dom innehåller.
TMG är enkelt att få tag på här i Sverige så de akvariste rär vana vid dess doseringsmängd (10 ml per 100 liter).
Använder man TMG behöver man således bara göra två halvlitersflaskor, en med 7 teskedar KNO3 och en med 4 krm KH2PO4. Dosera dom TMG.
Vill man komma undan ännu billigare så får man över 6 liter färdig mikrogödning med 100 gram NutriSi för 35 spänn(!). Blanda 7 krm NutriSi i en halvliter vatten, dosera som TMG.
Den gödningsregim jag förespråkar är ett stort vattenbyte i veckan följt av en fulldospuls av alla flaskor samtidigt som man håller perfekt CO2-halt. Om växterna bubblar sämre efter någon dag så fulldospulsar man igen. Repeat.
citat:
Vad innebär rejält vattenbyte? Mer än hälften?
Att dra ner vattennivån till halva höjden av akvariet är enklast.
citat:
Några vattenberedningspreparat?
Nope. Mikrogödningen innehåller redan chelatering.
citat:
Vilka rör rekommenderar du
Jag beräknar PUR-effektiviteten för rör jag är intresserad av och väljer det rör med högst PUR-effektivitet som dessutom ger ett snyggt sken. Aquarelle kör jag, men hade lika gärna kunnat köra Sylvania Aquastar eller Interpret Triton som är identiska trifosforrör som bara tappar till 90% innan dom totaldör.
citat:
och varför har du inte reflektorer istället för så många rör?
Jag får inte plats med effektiva reflektorer i min smala ramp. Akvariereflektorerna är ett skämt eftersom dom bara sprider ut ljuset på bredden. Om jag skulle ha reflektorer skulle jag ha W-formade och dom blir ruggigt höga när det gäller T8.
citat:
Använder du täckglas?
Nope. Man förlorar lite CO2 på det, men vinner ljusintensitet.
citat:
Som jag förstod det har du tänt mellan 10-21, inga viloperioder?
Du gror inte växter med mörker så viloperioder är uteslutet. Det tar ett bra tag att starta växters metabolism så det räcker med att dom är tröga i starten *en* gång per dag. Har man CO2-anläggning så behöver man inte göra någon siesta eftersom man har hög och fin CO2-halt hela tiden och enda anledningen siesta fungerar är att CO2-behovet trappas ner och därmed tillväxten.
citat:
Varför täcker du akvariet på natten?
Det gör jag inte regelbundet. Oftast på sommaren när min burk annars får direkt solljus.