citat:
Märker jag att CO2 halten har blivit för liten på att PH-värdet ökar?
Japp. Om CO2-insprutningen är konstant så kommer pH-värdet variera allteftersom växterna käkar på dagen och CO2-halten kommer vara minst ungefär mitt på dagen då fotosyntesen jobbar om bäst.
Det är därför vi utan pH-controller förspänner insprutningen några timmar innan och lägger oss på en för hög CO2-halt så inte halten blir kritiskt låg mitt på dagen.
citat:
Vad är det för sand du har i
Vanlig engelsk sjösten. Bottnen spelar, som Tropfrog redan sagt, ingen roll när man kör perfekt vattengödning. Alla växter under vatten tar hellre upp näring med bladen om det hela tiden finns ett stabilt överflöd där. Ett helt nytt koncept inom växtakvaristiken som många blir upprörda när man förklarar, speciellt Cryptocoryneodlare.
För mig är überstora rotsystem bara tecken på undergödning, och inget man skryter om.
citat:
Vad jag förstod är det bara den sanden du har som substrat eller använder du någon av metoderna som beskrevs i början av tråden med jord/torv?
Det är bara engelsk sjösten, men eftersom bottnen är 4-5 år gammal så är den ganska exakt som en urlakad jordslurrybotten (metoden jag beskriv i mitt första inlägg i den här tråden).
citat:
Ingen värmekabel?
Nej den gör varken till eller från. Däremot kan värmekabel skapa oerhörda problem om man har byggt en torvrik botten med lera eftersom torven skapar en hög redox som reducerar rost i leran till tvåvärt järn som sedan värmekabelns konvektion skjuter upp i vattnet och skapar trådalgsodling.
Anledningen att den äldre tidens växtakvaristik märkte förbättring med värmekabel var just för att näringen i högre grad kommer upp i vattnet där växterna har lättare för att ta upp den.
Vi som redan kör perfekta gödningsnivåer i vattnet märker därför ingen skillnad med värmekabel.
citat:
Alkottar inehåller nämligen stora mängder organiska syror och dom försvårar/omöjliggör mätyningen av co2 halten.
Framförallt så binder torv och alkotteextrakt näringsämnen så den inte blir tillgänglig för växterna.
I en botten gör det inte så mycket eftersom den blir mättad och man byter aldrig torven i bottnen, men torvfiltrering och alkotteextrakt i vattnet är väldigt korkat.