Jag skall se vad jag kan göra:
citat:ge några bra exempel på makroämnen (?). Längre ner så stog det "kno3 och k2po4". FÖr mig är det helt obegripliga termer. Kan jag köpa det på apoteket? Hur presenterar jag denna gödning för mina valisnerior?
Såhär skrev defdac i en tråd på zoopet angående rädslan för kemiska betäckningar, det kanske kan hjälpa:
citat:Du behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".
Nisse-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.
Pelle-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.
Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.
När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".
Jag gissar att dom flesta använder någon form av micronäring i vilket fall. Dessa ämnen köps på lantmännen i 20 kilos säckar och styckas upp av hobbyentusiaster. Tex granholm:
http://www.granholmarna.se/PMD.htm
Bästa sättet att docera är att göra ett stort vattenbyte en gång i veckan och då docera för hela vattenvolymen. På det sättet vet du att du aldrig har mer än 1,5 heldos och att du minst en gång i veckan har en heldos i karet. Stora vattenbyten gillar ju corrys så det kan ju bli bra.
citat:ge gärna exempel på fler arter som "går igång" på samma sak, dvs. makron...
De flersta växter växer bra om man tillsätter enligt ovan doceringar. De växter som klarar sig bra utan co2 är tex: javaormunke, anubias och limnophilia.
citat:för att få javamossa att trivas - är det micon som gäller då?
Alla växter vill ha allt för att trivas. Allt annat är egna erfarenheter. Jag har sett att just javaormbunken är den absolut första växten som visar makrobrist i mitt kar. Jag använder den som en varningsindikator. Jag har däremot aldrig sett microbrist på den. Så den borde klara sig under samma förutsättningar som valisnerian.
citat:kan man använda blästersand, alltså mkt fin sand till valisneria eller blir det för lite cirkulation med rotröta som följd?
Att rotröta skulle vara en effekt av sandbotten är en sanning med modifikation. Om en del av en växt dör så bryts den ner. Nerbrytningen går inte lika bra i sand som i grus pga syrebrist, därför ruttnar roten. En frisk växt transporterar hela tiden ner syre i bottensubstratet. Altså: håll din växt frisk så kommer den inte att ruttna, det är bara växter som inte mår bra som ruttnar i sand, men de hade dött i vilket fall i grus (men inte luktat så illa). Valisneria är förövrigt en växt som trivs mycket bra i grus enligt min erfarenhet.
En viktig sak som bör påpekas om valisneria är att man aldrig skall plantera någon grön del. Minsta lilla del av ett blad som kommer under sanden så dör plantan. Detta har tropica tagit fasta på och säljer bara valisneria med 5mm långa rötter, så det kan bli lite knepigt att plantera dom. Men gör så här:
Ta ett rör av plast (du har säkert något akvarierör liggandes). Ta ett kraftigt gummiband. Vira gummibandet runt röret (längst hela röret) flera gånger hårt. Ta sen valisnerian och fäst de små rötterna som är kvar i gummibandet, alla på samma sida om röret. Gräv sedan ner röret, precis så att det inte syns. Om någon av växterna ändå sitter delvis ner i sanden så kan du vänta ett par veckor för att sedan dra i växten försiktigt, den har då rotat sig lite bättre.
MVH
Magnus