roccster
Man tackar och bockar, jag kunde bara inte låta bli. Sorry Zaphi att du fick bli målet men jag vet att du fixar lite hårdare tag, nudge, nudge...
Om jag ska komma med en allvarlig reflektion av ämnet så tycker jag så här.
1. Jag söker mig till föreningar (inte bara inom akvaristik) eftersom där finns människor som delar mitt maniska intresse för vad det än må vara.
3. Där finns oftast en expertis som är svår att hitta någon annanstans.
4. Jag breddar mitt sociala kontaknät. Idag har jag fru och barn vilket innebär att det mesta av min tid går åt till att vara pappa och husbonde. Detta medför att tiden som jag har till att sitta och fika med vänner inte längre existerar. Resultatet av detta blir att möjligheterna att träffa nya och intressanta människor minskar drastiskt.
5. Jag får köpa lotter OCH om jag har riktig tur kanske jag vinner en pump som jag inte har någon användning för ;)
Som avslutning vill jag bara säga att, visst det kan vara lite stelt i början. Att tro att man ska bli omfamnad och tillvisad en plats i poppissoffan bara för att man betalat en medlemsavgift är naivt. I en förening gäller exakt samma, outalade regler som på tex. en arbetsplats. Den stora skillnaden är ju att man har något gemensamt och det är DET som gör att man fasas in fortare.
Men det tar mer än ett möte.
Vad kan man göra för att snabba på detta då?
Det är en klar fördel om man är en social person såklart. Själv lider jag ju av någon slags pratsjuka så jag brukar kunna nästla mig in lite överallt. Inte lika pratig som Deathdealer dock men bra nära (en av anledningar till att vi numera talar regelbundet i telefon, något som våra fruar suckar högt över, jag med ibland FÖR MANNEN VILL JU BARA INTE SLUTA SNATTRA ;)). Skämtåsido...
Om man är lite tystlåten och tillbakadragen (blyg) så kommer det såklart att ta lite längre tid. Men ge inte upp. Snart sitter du och ljuger med storodlarna och vips så längtar du till nästa möte innan det du är på är slut. Och om du nu hade riktig tur så har du vunnit en pump och vi vet alla vad det medför.
En pump utan kar? Låter ju befängt!
/ Peace!