Största frågan är väl om man ser skillnad när man väl har bilden på papper, tror det blir klurigt att kora en vinnare på en utskrift om inte utskriftens mått mäts i meter.
Jo det syns ganska väl, speciellt i vissa motiv - och hör och häpna, betydligt mer beroende på hur man framkallar RAW-filen(!)
Iom att jag satt och labbade med att framkalla en väldigt brusig ISO3200-bild tagen inomhus igårkväll så noterade jag en mycket intressant skillnad mellan Adobe RAW/Lightroom och Canon Digital Professional.
I Adobe RAW så blev de röda blobbarna som vita pixlar, nästan som döda pixlar på skärmen eller myrornas krig. Riktigt otäckt och omöjligt även för ett brusreduceringprogram att ta bort. Överlag blev bilden *väldigt* mer brusfri när jag använde Canons eget program, trots att brusreduceringsinställningen var på 0 i båda programmen.
När jag kollade på varje kanal i LAB-läge så syntes det även att färgblobbbruset slagit igenom i luminanskanalen. Dvs färgbruset hade lite lätt och lustigt konverterats även till luminansbrus. That's a no-no.
Ska försöka visa vid tillfälle.