Bright_Blue
Den här är ju inte kattskit heller, snäppet bättre än bärnsten enligt mig.
http://www.crlca.com/fishsite/Tropheus%20moorii%20red%20rainbow.jpg
cichlids4fun
Bright_BlueDen här är ju inte kattskit heller, snäppet bättre än bärnsten enligt mig.
http://www.crlca.com/fishsite/Tropheus%20moorii%20red%20rainbow.jpg
Tja joel.
har du skaffat redrainbow ännu?
fick erbjudande att köpa en grupp ungdjur för ett tag sen, blev rätt sugen........:P
LN
Bright_BlueMin vuxna grupp "Ikola".
Ser att du har en liten sandlekare i karet. Pallar dom troffarna eller finns det problem i att hålla dom samman??
Martin-J
4287
snakker om kattskit..., et kass foto av min kasakalawe gruppe 2 dominante hanner og 10 hunner, viltfangede vell å merke. Men det viser litt av hva denne tropheustypen har å vise. tatt med mobilkamera...
ser tydelig den ene hannen, farger som en solmoden appelsin...:D
rascal
Bright_BlueJag skrev detta inlägget nyligen i tråden och det är förmodligen det som hänt med dina. Olika bakteriekulturer är inte bra, har för mig att det var du som precis tillsatt nya fiskar till gruppen Rascal.
Visst är det nystartat, men det har gått bra i en vecka. Jag har inte tillsatt några nya fiskar till min tropheus-grupp då jag ej hittade fler maswa (dock så är ju gruppen jag har ny, men de har gått utan problem i en vecka tidigare). därför jag blev orolig :)
Matz-Karlsn
specmatsMats! Vad är det för dubbar,vita el gula?
Det är maswa.
Matz-Karlsn
Bright_BlueJag skrev detta inlägget nyligen i tråden och det är förmodligen det som hänt med dina. Olika bakteriekulturer är inte bra, har för mig att det var du som precis tillsatt nya fiskar till gruppen Rascal.
"Jag ska aldrig sätta ihop en tropheusgrupp som kommer direkt utifrån. Jag gjorde så att jag satte ihop en grupp Moliro 23st och en grupp ikola 24 st, de fick soten och kvar blev 9 moliro och 15 ikola, mitt tips till dig är att du sätter bärnstenen i ett akvarium hemma med samma vatten ett par veckor. Jag tillsatte 10 nya ikola och 18 nya moliro utan missöden efter att ha vänjt in dem ca 3 veckor. Det kan ju gå men jag tror risken är hyffsat stor att det händer något."
Mitt tips är att du medicinerar.
Blir nog bra Mats med dina Bärnsten, fixa lite bilder.
Mvh/ BB
Nu har jag medicinerat i förebyggande syfte. Tror ni att det kommer att funka med en sån liten grupp som 10 Bärnstenar? Det är 2 hannar och åtta honor.
Bright_Blue
Tjena grabbar, nu ska jag iväg o fiska Abborre.rainbow blir nog senare isf. Det är Callochromis macrops som går med ikolan, tycker inte den kommer till sin rätt även att den är så pass tuff till sättet. Snygga bärnsten Martin J. Ok du bör nog medicinera rascal, det så Kent i Nol att så fort du så en fisk som inte var på hugget så skulle man medicinera, köpte lite aquamoore av han. Ang din medicinering Mats så vet jag inte riktigt men det kan nog vara bra.
Mvh/ BB
imported
Hej!
Hej!
Jag har en fråga om man nu ska ha växter i sitt troffeakvarium vad rekommenderar ni då?finns det växter i deras naturliga miljö?hör av sig någon,Mvh Ann-Mari:) :S :)
StefanL
Vallisneria...men tänk på att inte salta i karet då Vallisneria ogillar salt och blir snabbt bruna och dör. Javaormbunkar är fina att ha i ett troffekar...de rör dom inte och det blir ett snyggt komplement till den annars steniga miljön.
ozric
kiriza
Eftersom jag inte kan fotografera får det bli en gammal bild....
Ang växter i trofferkar så har jag inga. Tycker de bara samlar på sig en massa skit.Växter gör sig bäst i växtkar ;)
imported
Hej!
:S :) Hej!
Tack för svaren men jag tror att jag avstår från växter det blir så mycket jobb,jag tänker utveckla mitt akvarium ännu mer grunden är lagd men ska bygga stenrösen upp mot vattenytan det kommer och ta lite tid men det får ta den tid det tar,sedan när det är klart ska jag fota och visa er mitt troffeakvarium på forumet: :) Mvh Ann-Mari
Wilhelm
Du har ju redan enligt dig " landets snyggaste troffeakvarium" ska du förstöra det med en massa stenrösen?
Firrarna måste ju få lite plats att simma på i ditt 275 liters. :o
imported
Hej!
Hej!
Wilhelm i min butik sa man åt mig att bygga stenrösen men jag vet ju inte det jag eftersom jag är nybörj på just troffar,snälla ni som kan, ska jag bygga stenrösen eller ska jag låta det vara en del säger så här i vissa fall räcker det med någon sten i akvariet för att det ska fungera i vissa fall hela stenrösen ja som ni vet så talar man ju inom vår hobby om att det finns inte en sanning inom akvaristiken,det vore roligt och få kunskap på denna tråd om detta för ni som skriver här är så mycket duktigare än mig på troffar jag är tacksam för all hjälp ni kan bidra med,Mvh Ann-Mari:) :S :)
ozric
Du har så pass litet kar så en pyramid med totalt 4 stenar skulle kanske va bäst,men vad vet jag...
imported
Hej!
Hej!
Ozric med alll respekt men jag tycker inte att karet är för litet flera troffeägare jag talat med i butiken säger att dom kommer bäst till sin rätt i ett inte alltför stort akvarium men det är väl smaksak tror jag.mina trivs i vilket fall som helst bra i detta akvarium dom har färgat ut ordentligt,jag väntar och ser huruvida jag bygger på mer eller inte,Mvh Ann-Mari:)
zeke66
annmariHej!
Ozric med alll respekt men jag tycker inte att karet är för litet flera troffeägare jag talat med i butiken säger att dom kommer bäst till sin rätt i ett inte alltför stort akvarium men det är väl smaksak tror jag.mina trivs i vilket fall som helst bra i detta akvarium dom har färgat ut ordentligt,jag väntar och ser huruvida jag bygger på mer eller inte,Mvh Ann-Mari:)
Hej annmari tycker du ska läsa denna artikelbeskrivning och kolla vad det står...
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=123
imported
Hej!
Hej!
Vet någon på denna tråd var man kan hitta någon bra läsning om tropheus?jag är mycket glad åt den info jag fått och får men skulle vilja läsa lite djuplodat om dessa skönheter har ni tips hör av er,Mvh Ann-Mari:) :) :)
imported
Hej!
Hej!
Zeke66 vad är problemet jag har varit in och tittat på länken du gav,jag vet att mitt akvarium är bra har ju köpt både troffar och akvarium i min butik,som någon sa det finns ingen "Sanning"i denna hobby,det som är rätt för en måste inte vara rädd för en annan ta ex 10 diskusodlare Zeke66 och ställ upp dom på rad ställ samma fråga till dom och du får 20 svar,jag menar den sanning som finns i denna hobby och där är vi väl alla överens det är att fiskar ska vara i vatten och att dom har fenor.samt andas med gälarna,en del har stora akvarier för sina troffar en del mindre jag har mitt 275 och det fungerar alldeles utmärkt.domhar fina färger och trivs ihop och det är väl ändå det viktiga,:) :) Mvh Ann-Mari
blackened
Du ber om råd och du får råd, du har väl ingen anledning att hugga tillbaka? Det anses generellt att 275 är alldeles för litet för troffar så du får rådet att inreda efter det. Om det nu fungerar så bra som du säger så behöver du ju inte ändra på något? Finns ingen anledning att ändra ett vinnande recept :P