Leopoldi
RobinDärav kunde vi även få användning för tvärstagen mer än att dom bara skulle finnas där då vi inte tänker ha täckglas.
Aha,,,, ni gillar att räkna fisk?
Calvus555
RobinDärav kunde vi även få användning för tvärstagen mer än att dom bara skulle finnas där då vi inte tänker ha täckglas.
Skulle ni inte ha sandlekare i översta bajan? Om ni inte har täckglas så kommer karet tömmas markant på fisk varje gång ljuset släcks.:(
// Perry
Robin
Calvus555Skulle ni inte ha sandlekare i översta bajan? Om ni inte har täckglas så kommer karet tömmas markant på fisk varje gång ljuset släcks.:(
// Perry
Vi får väl se.
jonre723
Xenotilapior är bland det sista jag skulle hålla utan täckglas..
Cutekid
Kan bara hålla med. Det räckte med 5 minuter utan täckglas så hade 2 melanogenys hoppat ur mitt 660 liters kar.
Wilhelm
Jag har fler än detta exempel på hur fiskar kan se ut, om man inte har täckglas, eller glömt att se till, så det inte finns ställen där de kan hoppa ut. :´(
Robin
WilhelmJag har fler än detta exempel på hur fiskar kan se ut, om man inte har täckglas, eller glömt att se till, så det inte finns ställen där de kan hoppa ut. :´(
Det behöver ju inte bara bero på avsaknaden av täckglas. Hur klarar sig fiskarna utan täckglas i naturen? =)
Alexander-Ylipaa
RobinDet behöver ju inte bara bero på avsaknaden av täckglas. Hur klarar sig fiskarna utan täckglas i naturen? =)
Jag tror inte de behöver bekymra sig att de har en platta parkettgolv runt sjön i Tangayika :)
Wilhelm
RobinDet behöver ju inte bara bero på avsaknaden av täckglas. Hur klarar sig fiskarna utan täckglas i naturen? =)
Om de hoppar upp ur vattnet av olika orsaker, så hamnar de till 99.99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999% i vattnet igen. Hade t.ex T-sjön en yta av en ½ m² och ½ meter djup, så skulle det inte finnas nån fisk kvar där.
Leopoldi
Låt dom va utan täckglas. Dom vill ha det där djungel stuket. Jag gillar det oxå....=)
Vakna-----Gå på muggen-----Få en fisk i huvudet------Släng tillbaka den----Käka frukost--
Robin
Haha, precis som Micke säger.
Jag ska göra ett försök.
Hank
Hur mår en sån firre, som hela dagarna kör huvudet i täckglasen!? ;)
Gabbi
Det går ju inte att komma ifrån att en fisk som hoppar ur karet, ofta är en väldigt skrämd fisk. (Om det inte är en ctenopoma, då är det snarare att benämna som migration) Ska man köra utan täckglas får man ha detta i baktanken, inkoppa lugnt, passa på fisken i början, kanske sänka vattennivån osv. Jag tvekar inte att köra de allra flesta fiskar utan täckglas, däremot har jag kapitulerat inför stänktetror, bettor, ovan nämnda ctenopoma som iofs bara sticker när den inte trivs, och bläckfisk. Jag har kört utan täckglas i många år, och enda förlust hittillls är en petrotilapia som hoppade ur första natten.
Calvus555
Alla som har haft eller har sandlekare då speciellt Xenotilapior eller Enantiopus vet att de flyr i panik när ljuset släcks, och framför allt om man rör sig runt karet.
Visst kan fungera att sänka vattennivån och kanske ha en 5cm glaslist runt insidan av karet.
// Perry
Gabbi
Glöm inte nu att jag själv har X antal av dessa arter på jobbet, och att jag dagligen kollar golven. Kan inte minnas en gång på 7 år som dessa arter har hoppat. Det betyder inte att jag inte tror på era erfarenheter, men jag är inte helt avskräckt heller.
Mike_Noren
Min personliga klassiker för att få fisk att hoppa ur karet är att
1) ha absolut kolmörkt och
2) ha nattaktiva malar.
Det spelar ingen roll om malen är ofarlig, när den bumpar emot sovande fisk som inte kan se vad som händer så utbryter panik... och så har man fisk på golvet.
Sen jag började med nattlampa har jag däremot inte förlorat en fisk till uthopp.
tropfrog
Den paniken som utryter vid släckning kom jag helt ifrån när jag skaffade dimmbar belysning. Nu förbereder sig hela karet för kvällen, cikliderna letar upp sin favoritplats och tetrorna stimmar ihop sig inför natten. Det är mycket mer harmoniskt i karet nu. Visserligen har jag täckglas fortfarande, men tror inte att det längre behövs. Förr small det rejält i täckglasen när belysningen släcktes.
MVH
Magnus
Byttorp
har en del fiskar som gärna tar en tur ut ur akvariet i samband med släckning av karen, jag har kommit till rätta med det genom att inte släcka alla kar på samma gång, men det är ju klart att en dimmer vore ännu bättre som du skriver Tropfrog. Men nu när det är 12 kar i samma rum så funkar det ju nästan lika dant (utom i det karet som är tänt sist, hehe)
specmats
kör alltid utan täckglas och har inte nått problem med hoppande fisk, kan ju iof bero på arterna som bara har varit mbunas och troffar, ska hämta vf N.Brichardi imorgon och ska nog ha täckglas till en början allafall...
Robin
Oftast sitter vi några meter bort när karen släcks och därmed är det också tänt i rummet. Det blir alltså inte kolsvart direkt. Ska ev plocka hem fisk på onsdag så då får vi se. :D