MalaweFörstår det.
Om jag ska vara riktigt ärlig så har jag nästan experimenterat färdigt också...det ger inte så mycket mer att tillföra fler ingredienser än vad som finns i en standardmix. Ett fåtal ingredienser förhöjer kvaliteten på räkmixen om man ser till näringsvärden.
Sojamjöl och annat kan vara bra som ett alternativ om man vill ge en mer grönare räkmix. Jag har varit tveksam till räkornas färskhet och därför haft funderingar på om sjukdomar kan triggas av den ingrediensen. Av den anledningen försökte jag hitta bra alternativ. Sojamjöl fungerar bra. Vetekli, Havrekli och Polenta majsgryn är också ingredienser som fungerat fint.
Det bästa, utan tvekan, som jag tillsatt räkmixen från dess ursprungsmix med räkor och gröna ärtor är astaxanthin. Vill man ha en bra räkmix utan krusiduller så tar man endast dessa tre ingredienser tillsammans med en gnutta spirulina och rätt mängd gelatin/agar agar så har man en kanonbra räkmix.
jomen jag tycker det så frusterande att läsa att den räkmixen får man sjukdomar eller att räkmixen sätter igen filtrerna och att man måste ha så mycket grönt till dom fiskarna eller att man måste så mycket protein till dom fiskarna.
sedan vet jag att jag har ett fungerande recept till åiminstone dom fiskarna jag har hållit.
det behövs inga vitamintillsatser, pellets, bananer vitlök eller andra saker som en del envisas att slänga i.
SEDAN FÖRSTÅR JAG FAKTISKT OCKSÅ DOM SOM VILL EXPRIMENTERA FRAM EN SOM DOM TROR BÄTTRE RÄKMIX.
men då tar man också en risk att fiskarna kan bli sjuka utav mixen.
och sedan läser man, nej räkmix blir fiskarna sjuka utav och det sätter igen filtrerna, det tycker jag faktiskt är rätt så tråkigt att läsa.mvh janne