Ola SvenssonSjalvklart ar det illavarslande men det hade knappast hjalpt om jag kommit pa arsmotet och foreslagit att vi masta ha en redaktor. Jag kan dessutom inte se nagot i mina tva inlagg som ens antyder att jag inte tycker att CB ar viktigast eller att det ar frid och frojd att vi inte har en redaktor.
Nåväl nu byggde ju mitt inlägg på att det stora problemet för NCS var att vi inte hade någon redaktör och eftersom du bemötte detta så antog jag detta.
Det finns ju lite historia som visar att just tidningens kvalitet är det viktigaste. Bara för några år sedan så sjönk medlemsantalet drastiskt (vi var nere i 800) och det talades om att lägga ner CB helt.
Tidningen var då rätt mager - med få foton och nästan inga artiklar kom in från medlemmarna. Då bytte vi format och förändrade layouten helt - från början så kom det visserligen även då in få medlemsartiklar men styrelsen tog tag i det och började skriva artiklar - foton plockades till 80% från Zoopet osv. Efterhand började det vända - medlemsantalet ökade och det började ramla in artiklar MED FOTON från medlemmarna.
När så Micke tog över som redaktör så hade medlemsantalet ökat till ca 1200 (dvs 50%). Därefter har CB förbättrats än mer såväl kvalitativt som kvantitaivt och det är en medlemstidning i ordets rätta bemärkelse.
Om nu kvalitén på CB går ner så finns det risk att det också blir färre artiklar etc. etc.
Jobbet som redaktör har förändrats rätt mycket de senaste åren. När jag var redaktör var säkert 80% av arbetet att få tag på artiklar (ringa, maila, tjata på folk) eftersom inga artiklar kom in "frivilligt". Detta arbete har med all säkerhet minskat rejält de senaste åren pga av tillströmningen med artiklar och foton.
Så visst innebär det en del jobb att ta över efter Micke, men samtidigt så har ju Micke genom att skapa en bra tidning, bäddat för den som tar över genom att jobbet inte längre är så betungande som det var förr i tiden.
Apropå tidningars vikt - sedan GOC fick en ny och riktigt bra medlemstidning har deras medlemsantal ökat uppåt 3 ggr.